Uzdržavanje u Europskoj uniji (CROSBI ID 49307)

Prilog u knjizi | ostalo

Župan, Mirela Uzdržavanje u Europskoj uniji // Europsko obiteljsko pravo / Korać-Graovac, A., Majstorović, I., (ur.). Zagreb: Narodne novine, 2013. str. 267-289

Župan, Mirela

Uzdržavanje u Europskoj uniji

Autorica početno iznosi okolnosti u kojima se u Europskoj uniji provodi novi unifikacijski val: donosi Uredba Vijeća br. 4/2009 o međunarodnoj sudskoj nadležnosti, mjerodavnom pravu, priznanju i ovrsi odluka te suradnji u predmetima uzdržavanja te godine 2007. Konvencija o međunarodnoj naplati potpore za djecu i drugih oblika obveza uzdržavanja uz pripadajući Protokol o pravu mjerodavnom za obveze uzdržavanja. Autorica potom na centralno mjesto stavlja Uredbu 4/2009 kojoj obrađuje polje primjene, odredbe o nadležnosti, mjerodavnom pravu te priznanju i ovrsi stranih odluka. U pojedinim segmentima autorica iznosi rješenje odnosne Uredbe, ali već ukazuje na postojeću praksu Suda EU u pogledu Brisel II bis uredbe, a koja bi trebala olakšati tumačenje nekih aspekata Uredbe 4/2009. Pristupnica također ukazuje na kriterije međunarodne nadležnosti ali i poveznice mjerodavnog prava koje, radikalno odstupajući od rješenja ZRS-a, bitno mijenjaju pravni poredak Hrvatske. Autorica detaljno ukazuje i na promjene u postupku priznavanja učinaka stranim odlukama o uzdržavanju, budući se ovom uredbom dokida granica između pravnih poredaka država članica EU koje su pristupile Haškom protokolu o uzdržavanju, te u punom smislu riječi omogućava slobodno kolanje odluka. Autorica progovara o novom pravnom mehanizmu koji Uredba uvodi, a u odnosu na koji se u nacionalnim porecima traže određene implementacijske mjere. Autorica u konačnici progovara o ulozi središnjih tijela, koja su od posredničkog logističkog instrumenta ranijih konvencija i uredaba ovom uredbom promaknuta na katalizatora i ključ učinkovite provedbe Uredbe!

uzdržavanje, međunarodno privatno pravo, međunarodno procesno pravo

Maintenance in European Union

maintenance obligations, private international law, international civil procedure