Jačanje socijalnih kompetencija unutar interkulturalnih vršnjačkih grupa (CROSBI ID 198473)

Prilog u časopisu | pregledni rad (znanstveni)

Jevtić, Bisera Jačanje socijalnih kompetencija unutar interkulturalnih vršnjačkih grupa // Pedagogijska istraživanja, 1 (2012), 103-117

Jevtić, Bisera

srpski

Jačanje socijalnih kompetencija unutar interkulturalnih vršnjačkih grupa

U savremenim teorijama demokratije postoji više gledišta o odnosu između demokratije i multikulturalnosti. Fenomen društvene pravednosti pluralizam vidi na nivou pojedinca a multikulturalizam na nivou kulturnih i etničkih grupa ali je u obrazovanju moguće postići, pod određenim uslovima, kompatibilnost pluralizma i multikulturalnosti. Upoznavanjem sličnosti i različitosti, može se podsticati razvijanje tolerancije prema drugačijem. Mlade osobe suočene su s novim društvenim ulogama, odnosima i situacijama. U usvajanju i ovladavanju tim sposobnostima ključnu ulogu imaju vršnjaci. Vršnjaci su oslonac za adolescenta u njegovom traganju za identitetom. Vršnjačka grupa adolescentima pruža osećaj pripadnosti, poverenja i podrške, emocionalne sigurnosti, samopouzdanja te mogućnost da se bude popularan i priznat. Rasprave o razumevanju drugih ljudi i osetljivosti za njihove probleme govore o socijalnoj kompetenciji ili socijalnoj inteligenciji, odnosno emocionalnoj -interpersonalnoj inteligenciji, zatim o empatiji, socijalnim veštinama, socijalnoj interakciji, altruizmu, solidarnosti, socijalnoj podršci, integraciji, percepciji i adaptaciji, sto ukazuje na primetan rast ispitivanja socijalnog ponasanja i neophodnu socijalnu kompetentnost . Može se uvideti činjenica da očito nije moguće opredeliti se ni za tvrdnju da se radi o opštem faktoru, karakteristici, niti da se radi o specifičnoj sposobnosti uspešnog funkcionisanja u svakodnevnim životnim situacijama. Možda je kompetencija više specifična za neku ulogu?

Multikulturalizam; interkulturalizam; vršnjačka interakcija; socijalna kompetencija; prosocijalnost; moralnost.

Enhancing social competence within intercultural peer group

Multiculturalism; interculturalism; peer interaction; social competence; prosociality; morality.