Uključivanje djece mlađe školske dobi u glazbeno-stvaralačke aktivnosti (CROSBI ID 198646)

Prilog u časopisu | prethodno priopćenje

Svalina, Vesna Uključivanje djece mlađe školske dobi u glazbeno-stvaralačke aktivnosti // Život i škola = Life and school, 29 (2013), 1; 270-287

Svalina, Vesna

Uključivanje djece mlađe školske dobi u glazbeno-stvaralačke aktivnosti

U radu je prikazano akcijsko istraživanje koje je provedeno s učenicima prvog i drugog razreda osnovne glazbene škole. Istraživanje se bavilo pitanjem mogućnosti unapređenja nastavne prakse poticanjem dječjeg glazbenog stvaralaštva u okviru nastave solfeggia. U ovome radu prikazan je dio istraživanja u kojem smo se bavili uključivanjem učenika u glazbeno-stvaralačke aktivnosti na području melodije (stvaranje kraćih melodijsko-ritamskih cjelina, dovršavanje započete melodije, variranje melodije, stvaranje melodije na zadani tekst, improviziranje melodijskog pitanja i odgovora). Dobiveni rezultati pokazali su da se djeca rado uključuju u glazbeno-stvaralačke aktivnosti. Kad je riječ o aktivnostima na području melodije, zaključili smo kako je mnogo bolje kad se kombinira individualno i skupno izvođenje nego kada se melodijske improvizacije izvode isključivo u obliku individualne aktivnosti. Tako se postiže bolja povezanost improviziranih melodija te bolja usmjerenost pozornosti učenika. Važno je da učenici razvijaju osjećaj za logično kretanje melodije i zato je potrebno dati prednost pjevanim melodijskim improvizacijama. Te se improvizacije mogu izvoditi kod svladavanja bilo kojeg intonativnog problema s tim da zadaci moraju biti primjereni trenutačnim mogućnostima učenika. Improvizirane cjeline trebaju biti što kraće. One se mogu postupno produžavati tek kada učenici dovoljno ovladaju takvim aktivnostima. Bilo bi dobro da na nastavi solfeggia učenici što češće izvode improvizirane melodije jer se tako mogu znatno duže baviti utvrđivanjem intonacije u određenome tonalitetu. Te im aktivnosti neće brzo postati zamorne kao što je to slučaj kada se intonacija uvježbava isključivo reproduktivnim aktivnostima. Glazbeno-stvaralačke aktivnosti trebalo bi provoditi i u višim razredima glazbene škole (3., 4., 5. i 6. razred). U općeobrazovnim školama moguće je provoditi slične aktivnosti u okviru redovite nastave glazbene kulture ili u izvannastavnim aktivnostima, npr. u skladateljskim radionicama.

stvaralaštvo; glazbeno stvaralaštvo; melodijska improvizacija; djeca mlađe školske dobi; nastava solfeggia

Engaging primary school children in music making activities

creativity; music making activities; melody improvisation; primary school children; solfeggio lessons