Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika (CROSBI ID 603999)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Klarić Bonacci, Nataša ; Tomić, Diana
hrvatski
Važnost brojalica u rehabilitaciji slušanja, govora i jezika
Pedesetih godina prošloga stoljeća profesor Petar Guberina razvio je verbotonalni sistem i unutar njega metodu koja podupire razvoj govora sa svim njegovim fonetskim karakteristikama, promatran sa sociološkog i biološkog stajališta. Globalno razumijevanje govorne komunikacije rezultat je strukturalne organizacije svih sastavnica govora. U promišljanju kako govor učiniti optimalnim kod osoba kod kojih je narušena usklađenost sastavnica kojih je govor rezultat, a to su u prvom redu osobe sa slušnim oštećenjem te osobe s jezično- govornim poteškoćama, Guberina je tragao za postupcima i sredstvima koja bi bila osnovom rehabilitacije govora. Iz tih su se nastojanja unutar verbotonalne metode razvili postupci fonetskih ritmova, a čine ih stimulacije glazbom i stimulacije pokretom. Stimulacije glazbom kao postupak u rehabilitaciji slušanja i govora povezuje glazbene elemente i vrednote govornoga jezika. Među njima se ističe ritam. Ritam je prvi zvučni doživljaj svakog djeteta. Budući da je svaki pojedini glas unutar fonetskog sustava određenog jezika spoj kvalitete trajanja, napetosti i intenziteta, a to se sve odražava u glazbenom ritmu, koristit će se za distinkciju između glasova fonetskog sustava određenog jezika. U skladu s verbotonalnom mišlju, dugogodišnje iskustvo rehabilitatora pokazuje da su brojalice, zbog ritma koji njima dominira, strukture koja se lako percipira i pamti te karaktera koji uključuje pravila, optimalno sredstvo u rehabilitaciji. Novija istraživanja pokazuju važnost brojalica za razvoj fonološke osjetljivosti kao preduvjeta za razvoj vještine čitanja pokazujući tako univerzalne mogućnosti primjene Verbotonalnog sistema i u prevenciji te rehabilitaciji takve vrste oštećenja. Početak razvoja metajezičnih sposobnosti označava razvoj svijesti o rimi koja se kod urednog govorno-jezičnog razvoja javlja već tijekom druge godine života a koja se dodatno ojačava kroz oblike verbalne igre – prvenstveno brojalice. S obzirom na karakter brojalice, njezine osnovne elemente: strogo određen ritam, što uključuje izrazitu izmjenu naglašenih i nenaglašenih doba i rimu, brojalica pozitivno djeluje na razvoj percepcije pojedinih glasova, na razvoj pamćenja i na razvoj fonološke osjetljivosti, što je čini optimalnim sredstvom za razvoj ne samo govora veći jezika te utječe na razvoj metajezičnih sposobnosti odnosno fonološke osjetljivosti u djece, koja je preduvjet za razvijanje kasnijih vještina čitanja i pisanja. Unutar verbotonalnog sistema razlikuju se iracionalne, poluracionalne i govorne brojalice. Posebnost brojalica nastalih kao sredstva rehabilitacije unutar VT metode jest u tome što je pažljivo izabran fonetski materijal u iracionalnom, ali i govornom dijelu brojalice a to omogućava korekciju izgovora pojedinih glasova, dakle govora, te istodobno jača fonološku osjetljivost. Korpus brojalica smišljenih tijekom dugogodišnjeg radu Poliklinike SUVAG potvrđuje univerzalnost verbotonalne metode, a suvremena znanstvena istraživanja daju smjernice za njihovu primjenu u praksi za rehabilitaciju slušanja i govora ali i jezika.
verbotonalna teorija ; brojalica ; fonološka osjetljivost
nije evidentirano
engleski
The importance of nursery-rhymes in the rehabilitation of speech, hearing and language
nije evidentirano
verbotonal theory ; nursery-rhyme ; phonological sensitivity
nije evidentirano
Podaci o prilogu
64-66.
2013.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Istraživanja govora, Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem. Knjiga sažetaka.
Varošanec-Škarić, Gordana ; Vlašić-Duić, Jelena
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Podaci o skupu
Istraživanja govora - Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem
predavanje
05.12.2013-07.12.2013
Zagreb, Hrvatska