Od pamćenja do izvedbe: kognitivni aspekti procesa ponavljanja u usmenoj predaji (CROSBI ID 604713)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Banov, Estela Od pamćenja do izvedbe: kognitivni aspekti procesa ponavljanja u usmenoj predaji // Knjiga sažetaka / Book of abstracts Istraživanja govora Šesti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem / Speech research 6th scientific conference with international participation / Varošanec-Škarić, Gordana ; Horga, Damir (ur.). Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 38-39

Banov, Estela

Od pamćenja do izvedbe: kognitivni aspekti procesa ponavljanja u usmenoj predaji

Usmena književnost i estetske poruke u tradicijskim se kulturama čuvaju i prenose posredovanjem tekstualnih segmenata i obrazaca poznatih u teorijskoj literaturi kao ponavljane fraze nazvane "formulama". Proces prijenosa tekstova temelji se ovdje na vještini kazivača da te segmente uključi u pjevanu pjesmu ili kazivani tekst. Formulativni se obrasci urezuju u pamćenje višekratnim ponavljanjem te postaju temelj tehnike improviziranja u usmenoj izvedbi. Kako u usmenoj predaji stabilnost govorenog ili pjevanog teksta ne ovisi o postojanju ranije napisanog teksta, već o procesu pamćenja i ovladavanju tehnologijama izvedbe govornih poruka, čvrste ritmičke strukture i upamćeni formulaični obrasci usvojeni kroz učestale procese ponavljanja dio su tehnologije usmenog pamćenja i očuvanja kulturnog identiteta u tradicijskim kulturama. Drugi oblik ponavljanja koji bitno djeluje na pamćenje su refreni, pripjevi i prilošci. Njihova je izvedba ponekad prepuštena izvođaču cjelovitog poetskog teksta, a ponekad skupini koja prati tekst. Ovi su tekstualni segmenti najdublje usječeni u individualno i kolektivno pamćenje te najmanje podložni mijenama tijekom prijenosa teksta u duljem povijesnom razdoblju. Rad će nastojati poredbenom analizom zahvatiti izvedbene aspekte formulativnih obrazaca i pripjeva kroz analizu primjera sabranih tonskih zapisa usmenog pjesništva i osobnih svjedočanstava samih kazivača i pjevača koji su sudjelovali u izvedbi tradicijskih tekstova.

Pamćenje; usmena književnost; ponavljanje; komparativna analiza; izvedba.

From Memory to Performance: Cognitive Aspects of Repetition Process in Oral Traditions

Memory; oral literature; repetition; comparative analysis; performance.