Dekonstrukcija biblijskoga kanona i moderna intertekstualnost u pjesničkoj zbirci "Psovka" Janka Polića Kamova (CROSBI ID 50142)

Bilić, Anica Dekonstrukcija biblijskoga kanona i moderna intertekstualnost u pjesničkoj zbirci "Psovka" Janka Polića Kamova // Sanjari i znanstvenici, Zbornik u čast 70-godišnjice rođenja Branke Brlenić-Vujić / Marica Liović (ur.). Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2012. str. 91-100

Bilić, Anica

Dekonstrukcija biblijskoga kanona i moderna intertekstualnost u pjesničkoj zbirci "Psovka" Janka Polića Kamova

U radu se analizira ovisnost pjesničkih tekstova iz zbirke Psovka Janka Polića Kamova o kanonskom biblijskom tekstu, što se očituje u zastupljenosti biblijske motivike i likova (Job, Mojsije, Krist i dr.), a primjenom postavki teorije intertekstualnosti potvrđuje moderna intertekstualnost. Postavljajući biblijske činjenice i likove u novi kontekst, reinterpretirajući ih i transformirajući, Janko Polić Kamov donosi drukčije, novo, dotad nepoznato viđenje kršćanske tradicije te ostvaruje iluminativni tip citatnosti. Kamovljev drukčiji stav i viđenje biblijskih tema, motiva i likova poklapa se s rušilačkim modelom velike citatne polemike, koju je avangardna umjetnost vodila u prva dva desetljeća XX. stoljeća. Radikalno osporavanje svih tradicijom posvećenih institucija proteže se i na književnu tradiciju te očituje u odbacivanju artizma i estetičkih konvencija. Poetika Janka Polića Kamova s naglašenim anitesteticizmom dezintegrirala je dotadašnju poetsku praksu. Disharmonija, disonanca, ružnoća, prokletstvo, protest, prevrat, negacija, nesklad i kaos Kamovljevi su osporavateljski odgovori na artizam te kult ljepote i sklada hrvatske moderne. Oprečno artizmu i esteticizmu, Kamovljeva estetika ružnoće šokirala je disharmonijom, groteskom, deformacijom i rušilačkim nagonom tada recepcijski nespremne i kreativne, i profesionalne, i obične čitatelje. U članku se propituju Kamovljevi stavovi prema tri važna poetička pitanja: stav prema ulozi književnosti u društvu, stav prema pojmu lijepoga ili vrijednoga u književnosti te prema hijerarhiji književnih formi.

Janko Polić Kamov, Psovka, avangarda, intertekstualnost, citatnost

Biblical canon deconstruction and modern intertextuality in the poetic collection Psovka by Janko Polić Kamov

Janko Polić Kamov, Psovka, avant-garde, intertextuality, quotability