Zagrebačka blagdanska ozračja - slavlja, priredbe, zabave na početku 20. stoljeća (CROSBI ID 11231)

Muraj, Aleksandra Zagrebačka blagdanska ozračja - slavlja, priredbe, zabave na početku 20. stoljeća. Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF) ; AGM ; Muzej grada Zagreba, 2013

Muraj, Aleksandra

Zagrebačka blagdanska ozračja - slavlja, priredbe, zabave na početku 20. stoljeća

U knjizi je razmotren jedan od aspekata uobičajenog života stanovnika nekadašnjeg Zagreba: običaji uz pojedine blagdane kao i neke od praksi provođenja slobodnog vremena. Premda je vremensko težište na opisu pojava iz prva dva desetljeća 20. st. (1900-1920), gdjegod je to bilo moguće, osvrnulo se i na zbivanja u prethodnim razdobljima, čime se moglo ustanoviti koje su od suvremenih blagdanskih pojava nastavak višestoljetnih tradicija, a koje su stvorene i prakticirane u novom dobu. U uvodnome dijelu knjige čitatelji se upoznaju s višestrukim značenjem pojma blagdana, zatim se ukratko predstavlja način života tadašnjih Zagrepčana s posebnim osvrtom na stanovanje, odijevanje i provođenje slobodnog vremena. Opis slavljenja blagdana razvrstan je u deset tema redoslijedom tijeka kalendarske godine, i to većinom u izmjeničnom ritmu svjetovnih i crkvenih svetkovina (Poklade, Uskrs, Prvi svibnja, Tijelovo, Dječji dan i Dječji blagdan, Hodočašća i proštenja, Veliki godišnji sajmovi, Svi sveti i Dušni dan, Nikolinje te Božić, Nova Godina i Sv. tri kralja). K tomu slijedi poglavlje o (plesnim) zabavama, osobito omiljenim oblikom razonode svih društvenih skupina. U opreci spram redovitih, svakogodišnjih blagdana, u slavlju kojih je sudjelovala šira zajednica, u posljednjem su poglavlju razmotrene prigode kojima su se obilježavali i slavili neki prijelomni događaji u životu pojedin(a)ca. Uvidom u svakidašnjicu i razne oblike društvenosti socijalno heterogenog stanovništva grada knjiga je osebujni doprinos (kulturnoj) povijesti Zagreba.

Zagreb; 20. stoljeće

Zagreb; 20th century

Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF) ; AGM ; Muzej grada Zagreba