Međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi (CROSBI ID 383219)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Šimleša, Sanja
Ljubešić, Marta
hrvatski
Međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi
Povezanost i međudjelovanje između izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja dosad nisu dovoljno definirani u psihološkim istraživanjima. Kako bi se utvrdio međuodnos izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja u djece predškolske dobi, na uzorku od 203 djece dobi četiri i pet godina individualno je primijenjeno niz zadataka za procjenu izvršnih funkcija (CANTAB baterija testova), teorije uma (NEPSY-II baterija testova) i jezičnog razumijevanja (Reynell razvojne ljestvice govora). U skladu s očekivanjem, različiti aspekti izvršnih funkcija su u međusobno niskim do umjerenim korelacijama što upućuje na to da su u podlozi izvršnih funkcija različiti procesi. Verbalno radno pamćenje se pokazalo kao najsnažniji prediktor teorije uma i jezičnog razumijevanja za obje dobne skupine. Jezično razumijevanje se pokazalo kao medijator veze verbalnog radnog pamćenja i teorije uma za obje dobne skupine kao i medijator veze inhibicijske kontrole i teorije uma za skupinu četverogodišnje djece. Zaključno, razvoj u predškolskoj dobi je vrlo dinamičan ; kognitivne funkcije se u funkciji kronološke dobi diferenciraju i restrukturiraju, a odnos između varijabli izvršnih funkcija, teorije uma i jezičnog razumijevanja se tijekom razvoja mijenja.
izvršne funkcije; teorija uma; jezično razumijevanje
nije evidentirano
engleski
INTERRELATION AMONG EXECUTIVE FUNCTIONS, THEORY OF MIND AND LANGUAGE COMPREHENSION IN PRESCHOOL CHILDREN
nije evidentirano
executive functions; theory of mind; language comprehension
nije evidentirano
Podaci o izdanju
179
08.02.2013.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb