Primjena kinematičke klupe u nastavi fizike (CROSBI ID 383708)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Čapeta, Elvina
Županović, Paško
hrvatski
Primjena kinematičke klupe u nastavi fizike
Engleski fizičar i matematičar William Thomson, poznat kao lord Kelvin, jednom je izjavio:“ Pojave poznajemo samo utoliko ukoliko ih možemo izraziti brojevima.“ To nam jasno svjedoči o važnosti mjerenja fizikalnih veličina. Temelj svake objektivne spoznaje prirode je eksperiment. Cilj eksperimenta je odrediti fizikalne veličine o kojima ovisi dana prirodna pojava. Nakon njihova određivanja sljedeći korak je njihovo mjerenje. Ono se svodi na određivanje neimenovanog broja koji pokazuje odnos te veličine i određenog standarda istovrsne veličine. Daljnji korak u upoznavanju fizikalnih pojava je povezivanje izvedenih fizikalnih veličina u matematičke formule koje iskazuju fizikalne zakone. Tako npr. opisivanje jednoliko ubrzanog gibanja vršimo jednadžbom koja povezuje različite fizikalne veličine (put, akceleraciju i vrijeme) u jedan fizikalni zakon. Povezanost fizikalnih veličina, tj. fizikalne zakone, izvodimo bilo direktno iz eksperimenta, bilo pak eksperimentom potvrđujemo ako smo prethodno zakon izveli iz teorijskih razmatranja. Eksperiment očituje zakonitosti koje povezuju fizikalne veličine. Fizika dakle ima dva lica. Empirijsko, za koje su potrebne sprave i mjerni uređaji, te racionalno, koje se služi logičkim razmišljanjem i matematičkim zaključivanjem. Odatle proizlaze dvije metode, eksperimentalna i teorijska, tijesno povezane i ovisne jedna o drugoj. Pri mjerenju će se javljati pogreške jer ni uređaji ni naša osjetila nisu savršeni. Zato nam uvijek uzastopna mjerenja iste veličine s istim uređajem daju različite rezultate mjerenja. Kao rezultat uzimamo interval oko srednje vrijednosti izmjerenih podataka čija je širina jednaka dvostrukoj vrijednosti najveće apsolutne pogreške. Svrha primjene kinematičke klupe u nastavi fizike jest da se uvođenjem eksperimentalnih zadataka i demonstracijom valjanosti fizikalnih zakona napravi pozitivan zaokret u izvođenju nastave fizike. Na taj način učenici bi naučili mjeriti i računati fizikalne veličine te ih usvajati kreativno i s razumijevanjem. Ovakav pristup pomogao bi učenicima zamijeniti intuitivne predkoncepte s fizikalno ispravnim konceptima.
Kinematička klupa; Jednoliko ubrzano gibanje po pravcu; Cikloida
nije evidentirano
engleski
Applications of kinematic bench in physics education
nije evidentirano
Kinematic bench; Uniformly accelerated motion; Cycloid
nije evidentirano
Podaci o izdanju
36
30.09.2011.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Prirodoslovno-matematički fakultet u Splitu
Split