Utjecaj povratne informacije na izraženost iluzije linearnosti u geometrijskim problemskim zadacima (CROSBI ID 383969)

Paić-Antunović, Jelena Utjecaj povratne informacije na izraženost iluzije linearnosti u geometrijskim problemskim zadacima / Vlahović-Štetić, Vesna (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2011

Paić-Antunović, Jelena

Vlahović-Štetić, Vesna

Utjecaj povratne informacije na izraženost iluzije linearnosti u geometrijskim problemskim zadacima

Iluzija linearnosti je sklonost mišljenju da su određene veličine linearno ili proporcionalno povezane čak i u situacijama u kojima to nije opravdano. U ovom se radu ispituje iluzija linearnosti u području geometrije, u zadacima koji se odnose na opseg ili površinu umanjenih ili uvećanih geometrijskih likova. Dosadašnja istraživanja pokazuju da učenici vjeruju da se prilikom povećanja ili smanjenja jedne dimenzije lika za faktor k i opsezi i površine likova povećavaju ili smanjuju za isti faktor. Ovakvo je rezoniranje ispravno kada su u pitanju opsezi likova, no površine se zapravo mijenjaju za faktor k2. U istraživanju su sudjelovali učenici trećih razreda opće gimnazije. U dva su navrata rješavali ispit koji se sastojao od 6 linearnih i 6 nelinearnih zadataka. Unutar svake od ovih skupina zadaci su se odnosili na jedan od tri tipa geometrijskih likova. Nakon prvog ispitivanja provjeravali smo uspješnost učenika u linearnim, odnosno nelinearnim zadacima s različitim geometrijskim likovima. Rezultati pokazuju da su učenici vrlo uspješni u rješavanju linearnih zadataka i to naročito ako se radi o zadacima s nepravilnim likovima, dok zadatke s kvadratima i krugovima rješavaju slabije. Nelinearne zadatke učenici općenito rješavaju loše, a pritom najslabije rješavaju one s nepravilnim likovima, potom one s krugovima, dok su u zadacima s kvadratima najuspješniji. Prije primjene drugog ispita, polovici učenika dali smo povratnu informaciju o njihovoj uspješnosti u prvom ispitu i mogućnost da dio zadataka iz prvog ispita riješe ponovo kako bi ustanovili u čemu su pogriješili. Učenici iz ove skupine u drugom su ispitivanju bolje riješili nelinearne zadatke od učenika iz kontrolne skupine, no istovremeno su postigli slabije rezultate u linearnim zadacima u odnosu na skupinu koja nije sudjelovala u ovoj intervenciji.

iluzija linearnosti; geometrijski zadaci

The Effect of Feedback on the Intensity of Illusion of Linearity in Geometrical Problems

illusion of linearity; geometric problems