DOBA SREBRA: PRILOG ISTRAŽIVANJU HALIJEUTIČKOG LEKSIKA FALKUŠE (CROSBI ID 202145)

Božanić, Joško DOBA SREBRA: PRILOG ISTRAŽIVANJU HALIJEUTIČKOG LEKSIKA FALKUŠE // Čakavska rič : polugodišnjak za proučavanje čakavske riječi, XLI (2013), 1-2; 5-87

Božanić, Joško

DOBA SREBRA: PRILOG ISTRAŽIVANJU HALIJEUTIČKOG LEKSIKA FALKUŠE

Autor fokusira svoje istraživanje leksika tradicionalnog komiškog ribarskog broda tipa falkuša na ribarsku praksu komiških ribara koji su organizirali masovne regate od Komiže do Palagruže gdje su u ljetnim mjesecima za vrijeme ribolovnog mraka lovili i solili sardele. Halijeutički leksik njihova govora, koji je do danas sačuvan u usmenoj predaji, u velikoj je mjeri po svom ishodištu univerzalan jer pripada mediteranskom lingua franca idiomu, a s druge strane obilježen je fonetskim/fonološkim, tvorbenim i morfonološkim osobinama jednog arhaičnog govora otoka Visa u kojemu je ta usmena predaja sačuvana, a u drugoj polovici XX. stoljeća i zabilježena. Autor je vjerno zabilježio sve tipične situacije jednog ciklusa ribolova od pripreme za regatu do Palagruže, ribolova, soljenja ribe, načina života na pučinskom otočiću do povratka u Komižu i rada s posoljenom ribom u komiškim barakama. Pripovjedač oživljava svoje sjećanje postavljajući se u razne situacije govoreći o zbivanjima najčešće u prezentu tako da je njegovo kazivanje izrazito slikovito. Tekst pripovjedača autor prati prijevodom na standardni hrvatski jezik uz tumač halijeutičkog leksika a na kraju donosi ukupan glosar cijelog kazivanja.

halieutica; ribarstvo; leksik; falkuša; sardela; Palagruža; Komiža

THE AGE OF SILVER: CONTRIBUTION TO THE RESEARCH OF THE HALIEUTIC LEXIS OF THE FALKUŠA

halieutica; fishery; lexis; falkuša; pilchard; Palagruža; Komiža; halieutics