Koncentracija i tržišna moć na bankovnim tržištima Europske unije i Hrvatske (CROSBI ID 384221)

Galetić, Fran Koncentracija i tržišna moć na bankovnim tržištima Europske unije i Hrvatske / Dr.sc. Ivan Pavić (mentor); Zagreb, Ekonomski fakultet, Zagreb, . 2012

Galetić, Fran

Dr.sc. Ivan Pavić

Koncentracija i tržišna moć na bankovnim tržištima Europske unije i Hrvatske

Doktorska disertacija ''Koncentracija i tržišna moć na bankovnim tržištima zemalja Europske unije i Hrvatske'' analizira promjenu razine tržišne koncentracije na bankovnim tržištima EU i Hrvatske. Temelj za promjenu tržišne koncentracije predstavljaju promjene u broju banaka na tržištu i promjene u odnosu banaka na tržištu. Ulazak novih banaka na tržište dovodi do smanjenja razine koncentracije, dok izlazak banaka s tržišta povećava koncentraciju. Bankovno tržište je specifično, pa se na njemu izlazak banke s tržišta događa kroz preuzimanje od strane neke druge banke. Zbog toga je važno analizirati spajanja i pripajanja na bankovnom tržištu kao temelj promjene tržišne koncentracije na suvremenim bankovnim tržištima. Analiza je u radu podijeljena na dva dijela: pojedinačnu i skupnu analizu. Pojedinačna analiza odnosi se na svaku pojedinu zemlju Europske unije i Hrvatsku, a analiziraju se kretanje broja banaka, koncentracijskog omjera C5 i Herfindahlovog indeksa. Za svaku od tih varijabli procjenjuje se trend model, na temelju kojeg se analizira tržište. Modeli dobiveni u pojedinačnoj analizi predstavljaju temelj za provedbu skupne analize. U skupnoj analizi korištena je metoda panel analize. Zemlje su podijeljene u skupine prema određenim sličnim karakteristikama, a zatim su za te skupine zemalja procijenjeni modeli. U panel analizi podaci su analizirani po dvije dimenzije, vremenskoj i prostornoj. Procijenjeni modeli panel analize za bankovno tržište predstavljaju novost u odnosu na sva dosadašnja istraživanja, jer takva analiza dosad još nije rađena.

koncentracija; panel analiza; bankovno tržište; mikroekonomija

Concentration and Market Power on the Banking Markets in the European Union and in Croatia

concentration; panel analysis; banking market; microeconomics