Obilježja grešaka u čitanju i pisanju u osoba s oštećenjem mozga (CROSBI ID 384521)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Leko, Ana Obilježja grešaka u čitanju i pisanju u osoba s oštećenjem mozga / Prizl Jakovac, Tatjana (mentor); Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, . 2011

Leko, Ana

Prizl Jakovac, Tatjana

Obilježja grešaka u čitanju i pisanju u osoba s oštećenjem mozga

U ovom se istraživanju željelo usporediti čitanje i pisanje kod tri različite skupine ispitanika (osobe s afazijom, osobe s traumatskim oštećenjem mozga, osobe bez narušenih jezično-govornih i/ili komunikacijskih sposobnosti) s naglaskom na razlike u greškama čitanja i pisanja između osoba s afazijom uzrokovanom moždanim udarom i osoba s traumatskim oštećenjem mozga. U skladu s ciljevima postavljene su i četiri osnovne hipoteze: o razlikama na zadatcima čitanja i pisanja, o razlika u uspješnosti na zadatcima čitanja i pisanja u osoba s različitom vrstom oštećenja mozga, o povezanosti stupnja obrazovanja i postignutih rezultata na zadatcima čitanja i pisanja u osoba s traumatskim oštećenjem mozga, te o povezanosti između vrste grešaka i mjesta oštećenja mozga. Istraživanje je provedeno na uzorku od pedeset četiri ispitanika oba spola, u dobi od 18 do 83 godine koji su bili podijeljeni u tri skupine. Prvu skupinu su činile osobe s moždanim udarom čiji je jezično-govorni poremećaj dijagnosticiran kao afazija, prosječne dobi od 60 godina. Drugu skupinu su činile osobe s traumatskim oštećenjem mozga kod kojih su dijagnosticirane kognitivno-komunikacijske teškoće prosječne dobi od 33 godine. Treću, ujedno i kontrolnu skupinu činile su osobe bez narušenih jezično-govornih i/ili komunikacijskih sposobnosti, prosječne dobi od 46 godina. Sposobnosti čitanja i pisanja ispitivane su zadatcima koji su za potrebe ovog istraživanja sastavljeni po uzoru na zadatke iz različitih testova koji se koriste za ispitivanje čitanja i pisanja u odraslih osoba nakon oštećenja mozga. Čitanje je ispitano pomoću zadataka Čitanje slova, Čitanje riječi i pseudo riječi, Čitanje rečenica naglas s razumijevanjem, Povezivanje riječi i slike, Pismeno prepričavanje. Kod pisanja su procjenjivani: Automatizmi ; Pisanje slova, riječi, pseudo riječi i rečenica po diktatu ; Pismeno imenovanje predmeta ; Prepisivanje slova, riječi, pseudo riječi i rečenica ; Opisivanje slike (slobodno pisanje). Podatci su obrađeni univarijantnim (osnovna statistika, analiza varijance) i multivarijantnim (diskriminativna analiza) metodama obrade podataka. Statistički značajne razlike pokazale su se na svim zadatcima čitanja i na većini zadataka pisanja.

čitanje; pisanje; traumatsko oštećenje mozga; moždani udar; afazija

Differences in reading and writing errors in persons with brain demage

reading; writing; traumatic brain injury; stroke; aphasia