Slika žene u misli crkvenih otaca (CROSBI ID 203177)
Prilog u časopisu | ostalo
Podaci o odgovornosti
Tukara, Drago
hrvatski
Slika žene u misli crkvenih otaca
Bez sumnje se može utvrditi kako su dvije biblijske figure, Eva i Marija, utjecale na shvaćanje žene kod crkvenih otaca. Svakako treba uzeti u obzir povijesni i kulturološki kontekst prve Crkve ako se želi dobronamjerno razumjeti stav i razmišljanje koje pronalazimo u pisanim tragovima najodgovornijih u prvim kršćanskim zajednicama. Činjenica je da je žena bila u inferiornijem položaju u odnosu na muškarca, što nam svjedoči antika, helenizam ili rimski sustav. Njezina inferiornost bila je najočitija u negiranju njezina dostojanstva i ugleda, što je označavalo nejednakost s obzirom na muškarca. Dolaskom evanđeoske poruke stvara se napetost, što se očituje ponajprije u otačkim tekstovima, bilo da su nastali na temelju egzegeze biblijskih tekstova bilo na temelju osobnog promišljanja. U otačkim tekstovima ponajviše se pojavljuju Eva i Marija koje najbolje očituju napetost i stvaranje dva pola unutar kojih se odvija svaki drugi govor ili razmišljanje o ženi. Izvan tih okvira ili polova ne izlazi ni govor crkvenih otaca. Eva će tako predstavljati ženu koja se nalazi u životno inferiornijoj situaciji, a Marija cilj prema kojem ova »inferiornija žena« teži i s kojim se treba na neki način identificirati1. 2 Ne samo Eva i Marija, nego i druge biblijske ženske figure, bile su dobar povod razmišljanju o ženi. U većini slučajeva one su poslužile kao nadahnuće za (ne)moralni govor koji je trebao potaknuti na promjene unutar osobne savjesti ili unutar određene zajednice. S manjom ili većom nespretnošću, crkveni su oci pisali i razmišljali o ženi, što je koji puta izazivalo, i izaziva, još veću napetost između muškarca i žene. U svakom slučaju, u pozadini govora o ženi stoji moralna pouka upućena kršćanskoj zajednici, za što će nam poslužiti neki od kršćanskih pisaca prve Crkve.
žena, crkveni oci
nije evidentirano
engleski
The image of a woman in the mind of the church fathers
nije evidentirano
woman, church fathers
nije evidentirano
Podaci o izdanju
137 (6)
2009.
512-516
objavljeno
1847-0521