O imenovanju Davida Sinčića za velikog župana Velike župe Gacka i Lika u srpnju 1942. godine (CROSBI ID 204468)

Barić, Nikica O imenovanju Davida Sinčića za velikog župana Velike župe Gacka i Lika u srpnju 1942. godine // Historijski zbornik, LXVI (2013), 2; 365-389

Barić, Nikica

O imenovanju Davida Sinčića za velikog župana Velike župe Gacka i Lika u srpnju 1942. godine

U radu se obrađuje jedan događaj iz povijesti Nezavisne Države Hrvatske (NDH), odnosno dolazak Davida Sinčića na dužnost velikog župana Velike župe Gacka i Lika, sa sjedištem u Gospiću. Sinčić je u srpnju 1942. na toj dužnost zamijenio dotadašnjeg velikog župana Juricu Frkovića. U radu se ova smjena sagledava u širem okviru događaja u Razvojačenom pojasu NDH. Taj pojas je u priobalnom dijelu NDH uspostavljen Rimskim ugovorima koje su Ante Pavelić i Benito Mussolini potpisali 18. svibnja 1941. godine. Nedugo nakon što je u tom pojasu u ljeto 1941. izbila pobuna srpskog stanovništva protiv NDH, talijanska vojska izvršila je njegovo zaposjedanje, i u njemu preuzela zapovjedništvo nad vojnim i upravnim vlastima NDH. To je u znatnoj mjeri smanjilo suverenitet NDH na tom području. Talijani su nakon preuzimanja uprave u Razvojačenom pojasu različitim mjerama pokazali blagonaklonost prema srpskom stanovništvu, a razvili su i suradnju s mjesnim četničkim skupinama. Sve navedeno, kao i ostali problemi s kojima su bile suočene vlasti NDH, usmjeravali su tadašnji Zagreb na promjenu politike. U Velikoj župi Gacka i Lika ta promjena došla je do izražaja u smjeni Frkovića, koji je zamijenjen Sinčićem. U radu se opisuje kako je došlo do te smjene i kakvi su bili odnosi, odnosno međusobne suprotstavljenosti između pojedinih dužnosnika NDH koji su bili povezani s tim događajem.

Nezavisna Država Hrvatska; Velika župa Gacka i Lika; Jurica Frković; David Sinčič; Vjekoslav Vrančić

About the appointment of David Sinčić to the position of the head of the Great County of Gacka and Lika in Gospić in July of 1942

Independent State of Croatia; Great County of Gacka and Lika; Jurica Frković; David Sinčić; Vjekoslav Vrančić