Utjecaj skandinavskih koncepcija oblikovanja na opus i stručno djelovanje Bernarda Bernardija kao prinos hrvatskoj oblikovnoj sceni druge polovine 20. stoljeća (CROSBI ID 609498)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Ceraj, Iva Utjecaj skandinavskih koncepcija oblikovanja na opus i stručno djelovanje Bernarda Bernardija kao prinos hrvatskoj oblikovnoj sceni druge polovine 20. stoljeća // Zbornik 3. Kongresa hrvatskih povjesničara umjetnosti / Žmegač, Andrej (ur.). Zagreb: Institut za povijest umjetnosti, 2013. str. 339-344

Ceraj, Iva

Utjecaj skandinavskih koncepcija oblikovanja na opus i stručno djelovanje Bernarda Bernardija kao prinos hrvatskoj oblikovnoj sceni druge polovine 20. stoljeća

Slijedom komparativnog istraživačkog rada provedenog u Danskom muzeju za umjetnost i dizajn (Kunstindustrimuseet: København), te Znanstveno- istraživačkom centru za dizajn pri Odjelu za arhitekturu Kraljevske akademije likovnih umjetnosti (Center for Designforskning / Kongelige Danske Kunstakademi – Kunstakademiets Arkitektskole: København) člankom se razjašnjavaju poveznice i utjecaj skandinavske oblikovne provenijencije na opus i strukovno djelovanje hrvatskog arhitekta i industrijskog dizajnera Bernarda Bernardija. Predstavlja se tijek autorova tromjesečnog studijskog boravka u Danskoj, Finskoj i Švedskoj 1960. godine koji ostvaruje zahvaljujući stipendiji pariškog UNESCO-a. Valorizira se uloga i značaj Bernardijeva susreta s leksikom nordijskog organskog modernizma, odnosno, stilskim značajkama skandinavskog oblikovanja koje upravo u razdoblju 2. polovice 50-ih donosi najizvrsnije rezultate osvajajući svjetska odličja i pohvale. Člankom se predstavljaju novootkriveni podatci o autorovim osobnim susretima – kako s pionirima skandinavskog oblikovanja (Alvar Aalto, Finska ; Bruno Mathsson, Švedska), tako i s poslijeratnom generacijom skandinavskih arhitekata i dizajnera koji se u to vrijeme nalaze u naponu kreativnog djelovanja (finskih Tim Sarpaneve, Ilmari Tapiovaare, Kaj Francka i Rut Byrk, te danskih Finn Juhla, Hans J. Wegnera, Grete Jalk, Børge Mogensena i Nanne Ditzel). Zaključno, nordijski su kreativni poticaji visokom razinom estetike, čistoće i logičnosti u pristupu procesima oblikovanja iznijeli ključnu prekretnicu u Bernardijevu višeznačnom strukovnom djelovanju, podjednako na razini teorijskog promišljanja, publicističkog rada, te zalaganja za razvitak profesije dizajna u Hrvatskoj, ali osobito u kreativnom izričaju opusa koji nakon skandinavskog iskustva ulazi u zrelu dionicu. Stoga nordijski koncept oblikovanja predstavlja uporišnu točku za cjelovito sagledavanje i ispravnu valorizaciju autorova djela, ali i relevantnu platformu prijenosa skandinavskih utjecaja na hrvatsku oblikovnu scenu.

Skandinavski organski modernizam; Bernardo Bernardi; studijski boravak u Danskoj; Finskoj i Švedskoj; prijenos utjecaja; hrvatska dizajnerska scena

The Impact of the Scandinavian Design Concepts on Bernardo Bernardi’s Oeuvre and Professional Work as Contribution to the Croatian Design Scene of the Second Half of the 20th Century

Scandinavian Organic Modernism; Bernardo Bernardi; Professional Stay in Denmark; Finland and Sweden; Transfer of Influence; Croatian Design Scene