Analiza strukture kompleksnih mreža: globalna i lokalna perspektiva (CROSBI ID 774855)

Druge vrste radova | popularni rad

Meštrović, Ana Analiza strukture kompleksnih mreža: globalna i lokalna perspektiva // Festival znanosti, Rijeka. 2014.

Meštrović, Ana

Analiza strukture kompleksnih mreža: globalna i lokalna perspektiva

Kompleksna mreža je mreža ili graf s netrivijalnim topološkim svojstvima kao što su npr. visoki koeficijent grupiranja, relativno mali dijametar, pojavljivanje hubova (čvorova s visokim stupnjem), hijerarhisjka struktura i pojavljivanje zajednica. Teorija se kompleksnih mreža intenzivno počela razvijati devedesetih godina prošlog stoljeća kada se pokazalo da različite mreže, koje opisuju realne sustave (npr. električna mreža, internet, mreža neurona jednostavnih organizama), imaju neka zajednička svojstva. D. Watts i S. Strogatz 1998. godine pokazali su da takve mreže imaju visok koeficijent grupiranja i male udaljenosti između čvorova i time definirali model mreže malog svijeta. A. Barabási i R. Albert 1999. godine objavljuju rad u kojem opisuju preferencijalno povezivanje kao pravilo rasta mreža, a takav model nazivaju model mreža bez skale. Nakon tih se otkrića principi analize strukture mreža na globalnoj i lokalnoj razini počinju primjenjivati u različitim znansvenim područjima za analizu sustava koji se mogu opisati pomoću kompleksnih mreža. Može se reći da na globalnoj razini različite mreže iz realnog svijeta (npr. Internet, društvene mreže, mreže prometnica, mreže interakcije proteina, mreže širenja zaraza) imaju neka univerzalna strukturalna svojstva – uobičajeno je da su to modeli mreže malog svijeta i/ili modeli mreže bez skale. Međutim, gledano na lokalnoj razini, strukture se različitih mreža s istim globalnim svojstvima značajno razlikuju.

kompleksne mreže; mreže malog svijeta

Complex Networks Structure Analysis: The global and the local perspective

complex networks; small world networks