Usmeno pjesnistvo kvarnerskoga kraja (CROSBI ID 973)

Autorska knjiga | ostalo

Banov, Estela Usmeno pjesnistvo kvarnerskoga kraja. Rijeka: Hrvatsko filološko društvo, 2000

Banov, Estela

Usmeno pjesnistvo kvarnerskoga kraja

Studija se bavi puckim i tradicijskim usmenim pjesnistvom kvarnerskog kraja (otoci Kvarnerskog zaljeva, primorje i Istra). U uvodu se razlaze narav usmenog i puckog pjesnistva te se istice lirska dominanta kao oboljezje usmenog repertoara regije. Pucko pjesnistvo pokazuje infiltracije elemenata glagoljaske tradicije i otvorenost tradiciji kontinentalne Hrvatske. Prvo poglavlje bavi se povijescu proucavanja usmenog pjesnistva kvarnerskog kraja te donosi pregled rukopisnih i tiskanih zbirki nastalih od vremena narodnog preporoda do sredine 20. stoljeca. U nastavku se analizira odnos Augusta Senoe prema usmenom pjesnistvu kroz cjelokupnu njegovu usmenu djelatnost, te se razmatra njegova uloga pri sabiranju usmene bastine, i kontakti s kulturnim djelatnicima kvarnerskog kraja. Drugo se poglavlje bavi puckom religioznom poezijom kvarnerske regije te se najprije ovaj tekstovni korus povezuje s europskim kontekstom, a zatim se analiziraju interferencije s glagoljaskom tradicijom i pisanom knjizevnom bastinom. Trece se poglavlje bavi dinamikom mijena usmene poezije na Kvarneru: fenomen inacica kao osobita karakteristika usmenog pjesnistva, pristup etnografa i folklorista ovom fenomenu u Europi i njihovi odjeci u analizama kvarnerskog repertoara. Kroz komparativne analize pjesama Kvarnera i drugih hrvatskih regija uocavaju se neke knjizevnopovijesne specificnosti i moguce reperkusije na koncepciju dijakronijskih mijena unutar ukupnosti hrvatske usmene knjizevnosti.

pucka poezija; religiozna pozija; Kvarner

Oral poetry of the Kvarner bay area

popular poetry; religious poetry; Kvarner