Nekoliko bilješki o steli Svetonija Jonija (CIL 3, 6427, 10106) (CROSBI ID 92740)

Maršić, Dražen Nekoliko bilješki o steli Svetonija Jonija (CIL 3, 6427, 10106) // Radovi (Sveučilište u Splitu. Filozofski fakultet Zadar. Razdio povijesnih znanosti), 38 (1999), 25; 67-83

Maršić, Dražen

Nekoliko bilješki o steli Svetonija Jonija (CIL 3, 6427, 10106)

U radu se razmatraju najvažnija pitanja vezana uz stelu Svetonija Jonija, pronađenu u Bolu na otoku Braču: 1.) je li na steli prikazan lik pokojnika ili morsko boĺanstvo (Neptun?) ; 2.) kako treba čitati pokojnikovo ime (kognomen) ; 3.) koji su razlozi tektonsko-strukturalnih osobina spomenika ; 4.) kada je izrađen. Kao polazište raspravi donosi se sumaran pregled dosadašnjih istraživanja. Autor zaključuje da u pogledu prvog pitanja nema nikakvih argumenata za prepoznavanje Neptuna u prikazanom liku. Prikazan je sam pokojnik, natpis kaže šezdesetogodišnjak, koji je po profesiji bio ribar. On u desnoj ruci drži osti uperene u glavu dupina, za života najvećeg neprijatelja. Što se tiče lekture ili moĺebitne restitucije pokojnikova kognomena, na temelju osobnog uvida u spomenik autor zaključuje da bi njegovo čitanje najvjerojatnije trebalo glasiti Ionius. To ime zacijelo u sebi krije narodnosno podrijetlo ili domicil pokojnika. Vanjsko i unutarnje ustrojstvo spomenika objašnjava se utjecajem portretne varijante kasnih profilacijom uokvirenih zabatnih stela, nastalih po uzoru na bočne strane sarkofaga, ali u ovom slučaju uz jedinstveni primjer redukcije i stilizacije zabata i akroterija i njihova spajanja s portretnom nišom. Na temelju analize onomastičkih, epigrafskih i paleografskih elemenata zaključuje se da je spomenik nastao u 4. st., najvjerojatnije pri koncu prve tetrarhije ili u konstantinsko doba.

ribar; osti; dupin; kognomen; tektonika; epigrafika

Some Remarks on the Stele of Suetonius Ionius - CIL 3, 6427, 10106)

Fisherman; Trident; Dolphin; Cognomen; Tectonics; Epigraphy