Effect of serotonin on bone turnover in animal model (CROSBI ID 613547)

Erjavec, Igor ; Grgurević, Lovorka ; Bordukalo Nikšić, Tatjana ; Mokrović, Gordana ; Rogić, Dunja ; Ježek, Damir ; Đurđević, Dragan ; Čičin-Šain, Lipa ; Vukičević, Slobodan Effect of serotonin on bone turnover in animal model // 7. hrvatski kongres o osteoporozi : knjiga sažetaka. 2013. str. 5-5

Erjavec, Igor ; Grgurević, Lovorka ; Bordukalo Nikšić, Tatjana ; Mokrović, Gordana ; Rogić, Dunja ; Ježek, Damir ; Đurđević, Dragan ; Čičin-Šain, Lipa ; Vukičević, Slobodan

Effect of serotonin on bone turnover in animal model

Serotonin ili 5-hidroksitriptamin (5HT) ima mnogostruke uloge u tijelu, kako na periferiji tako i u središnjem živčanom sustavu. Najnovija istraživanja ukazuju na važnu ulogu serotonina u regulaciji koštanog metabolizma. U cilju testiranja navedenog u istraživanju je korišten model štakora s fiziološki promijenjenom razinom serotonina u krvi, Wistar-Zagreb 5HT (WZ-5HT). Model se sastoji od sublinija s povišenom (5HT-visoka) i sniženom (5HT-niska) razinom trombocitnog serotonina kao i promijenjenom aktivnošću serotoninskog prijenosnika (5HTT) na trombocitima. Utjecaj serotonina na kost u ovisnosti o dobi istraživan je kod mladih (2 mjeseca) i starih (12 mjeseci) životinja dok je učinak serotonina na koštano cijeljenje testiran u 8 mjeseci starih životinja. Korištenjem kompjuterizirane mikrotomografije (µCT) istražen je učinak serotonina na kortikalnu i trabekularnu kost, dok je gustoća kostiju određena pomoću denzitometrije (DXA). Pregradnja kosti praćena je dinamičkom histomorfometrijom ugradnjom kalceina u kost. Napravljen je model frakture bedrene kosti uz standardnu stabilizaciju koštanih fragmenata intramedularnom iglom. Brzina cijeljenja prijeloma praćena je rendgenom i µCT-om. Kvalitativna svojstva kosti istražena su pomoću biomehaničkog testiranja koji uključuje test lomljenja u 3 točke za kortikalnu kost i test udubljenja za trabekularnu kost. Rezultati ukazuju na razlike između sublinija u razini trombocitnog serotonina koje su iznosile su 100%, uz prisutne razlike u težini i u dužini bedrene kosti koje su očuvane tijekom cijelog života, od mlađe do starije životne dobi. Serotonin nije pokazao utjecaj na debljinu kortikalne kosti među sublinijama. U životinja s povišenom razinom serotonina došlo je do smanjenja količine trabekularne kosti u perifernom skeletu što ukazuje na djelovanje serotonina na povećanu osteoklastogenezu i resorpciju kosti. Sukladno tome povišena razina serotonina umanjila je i biomehanička svojstva trabekularne kosti, dok bi dobivene razlike u biomehaničkim svojstvima kortikalne kosti bi mogle upućivati na različitu mineralizaciju ili procesiranje izvanstaničnog matriksa među sublinijama bez obzira na istovjetnu debljinu kortikalne kost. Histomorfometrijska analiza pokazala je da povišena razina serotonina djeluje pozitivo i na osteoblaste, ali ukupni gubitak kosti upućuje na jaču aktivaciju osteoklasta. Kod prijeloma je povišena razina serotonina utjecala na usporeno stvaranje kalusa, oslabljeno cijeljenje kosti i povećano stvaranje resorpcijskih lakuna u medularnom kanalu bedrene kosti. Rezultati istraživanja ukazuju na to da povišena razina serotonina povećava koštanu pregradnju, djelujući na osteoblaste, ali i na osteoklaste, te u konačnici dovodi do gubitka kosti i povećanog rizika od prijeloma.

serotonin ; bone turnover ; microCT

5-5.

2013.