Majka, žena i majčinstvo (CROSBI ID 11985)

Autorska knjiga | priručnik

Mindoljević Drakulić, Aleksandra Majka, žena i majčinstvo. Zagreb: Medicinska naklada ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2015

Mindoljević Drakulić, Aleksandra

Majka, žena i majčinstvo

Knjiga sadržava 10 poglavlja. U prvom i drugom poglavlju ove knjige iz psihopovijesne se perspektive govori o paleolitičkoj i neolitičkoj kulturi matrijarhata te o detronizaciji i maskulinizaciji tzv. Velike Majke. Mitski i bajkoviti prikazi majki sadržani su u trećem poglavlju, s posebnim osvrtom na odnos Perzefone i Demetre kao i na neke staroslavenske legende o zlim (po)majkama. U četvrtom se poglavlju daje osvrt na patrijarhalno i narcističko antičko društvo koje je pridonijelo socijalnoj frustriranosti majki i njihovu osjećaju disfunkcionalnosti što je dalo zamaha sve izraženijoj mizoginiji. Vrhunac mizoginije i sotonizacija biološkog majčinstva srednjeg vijeka opisana je u petom poglavlju, a u šestom je dan prikaz čedne, subordinirane i poslušne viktorijanske majke zapadnoga svijeta. Sedmo se poglavlje bavi Bowlbyjevom teorijom privrženosti i maternalnom deprivacijom, u osmom se poglavlju razmatra pojam Winnicottove dovoljno dobre majke, a u devetom poglavlju daje se prikaz teorije objektnih odnosa Melanie Klein. Na kraju knjige, u desetom poglavlju, majčinstvo se prikazuje kao kompleksna društvena kategorija, izrasla iz različitih suvremenih diskursa 21. stoljeća. U knjizi se razmatraju sve faze majčinstva, od ženine želje/potrebe da postane majka, faza maštanja o djetetu tijekom trudnoće, prolaska kroz biološko a kasnije i psihološko rođenje djeteta do odnosa majka - dijete gledanog kroz tzv. transgeneracijski prijenos emocija. U knjizi se opisuje da se rana interakcija majka – dijete kao i kvaliteta majčina njege ugrađuje u razvojni put djeteta te ga osposobljava i za njegovo buduće roditeljstvo. Drugim riječima, kvaliteta majčinstva i ranog dijadnog odnosa određuje psihičku stabilnost osobe te se iskustvo njege u budućnosti prenosi kroz generacije. Na taj su način u knjizi ponuđene različite psihološko-emocionalne dimenzije majčinstva i djetinjstva koje se jasno prepoznaju kao neodvojive kategorije, a fenomen kvalitetnog i dovoljno dobrog majčinstva povezuje se s temeljima čovjekovog psihičkoga zdravlja.

majka; majčinstvo; roditeljstvo; djetinjstvo

Mother, woman and motherhood

mother; motherhood; parenthood; childhood