Jezična interpretacija slike (CROSBI ID 390203)

Hrebak, Ivana Jezična interpretacija slike / Lah, Nataša (mentor); Rijeka, Filozofski fakultet u Rijeci, . 2014

Hrebak, Ivana

Lah, Nataša

Jezična interpretacija slike

Tema ovog diplomskog rada zadana je pojmovima: riječ, slika, hermeneutika i interpretacija u kontekstu teorije umjetnosti. Povijest umjetnosti kao dio humanističkih znanosti interpretirajući umjetnička djela služi čovjeku u spoznaji sebe i svijeta u kojem živi. Ona pomaže da se pronikne u umjetnost u kojoj je sabijena spoznaja, a koja je niknula u čovjeku i usmjerena je ka čovjeku. Ključ spoznaje nalazi se u dešifriranju jezika (o kojem jeziku je riječ ovisi o mediju umjetnosti). Kako bi otkrili sistem otključavanja spoznaje likovnih djela važno je proučiti odnos jezika slike tj. slikovnost i jezika pisanog ili govorenog medija. Moramo utvrditi kako je u slici utemeljena spoznaja, tko nam u njoj progovara, kako ju primamo i na koji ju način možemo reproducirati u jeziku. U tome nam pomaže hermeneutika kao filozofska disciplina jer kao teorija razumijevanja i tumačenja spremno daje odgovore na neka ključna pitanja u povijesti umjetnosti. Pitanja su to koja se provlače kroz diplomski rad, a odnose se na razvoj paradigme znanja, razvoj humanističkih znanosti, jezik slike, na interpretaciju, odnos slike i jezika, kontekst interpretacije, na hermeneutiku kroz povijest, razvoj povijesnoumjetničke hermeneutike i dr. Niz filozofa dao je svoj doprinos ovoj temi, među njima Oskar Bätschmann, nastoji uspostaviti zasebnu, primjenjivu hermeneutiku, teorijski i metodološki razrađenu za područje povijesti umjetnosti i naziva ju povijesnoumjetnička hermeneutika. Njegova glavna misao je da je interpretacija nužno otvoreni pristup umjetničkom djelu, uronjena u znanje i istraživačku praksu povijesti umjetnosti, otvorena akademskom dijalogu u kojemu kritika utvrđuje način ukazivanja na propuste koji se mogu i trebaju popraviti unutar same interpretacije ili pak potvrđuje njen znanstveni doprinos i aktualnost pristupu umjetničkom djelu. Brojni drugi hermeneutičari razvijajući znanstvenu misao o jeziku i jeziku umjetnosti, doprinijeli su hermeneutičkom tumačenju koje se dalje primjenjuje u intepretacijskim praksama.

slika; riječ; spoznaja; hermeneutika; povijesnoumjetnička hermeneutika; interpretacija

Linguistic interpretation of an image

image; word; comprehension; art history hermeneutics; interpretation