Autoritarnost i stavovi prema homoseksualnim osobama: posredujuća uloga seksističkih uvjerenja o ženama i muškarcima (CROSBI ID 615774)

Račevska, Elena ; Tomić, Ivan ; Huić, Aleksandra Autoritarnost i stavovi prema homoseksualnim osobama: posredujuća uloga seksističkih uvjerenja o ženama i muškarcima // XIX. Dani psihologije u Zadru, Sažetci priopćenja / Slišković, A. (ur.). Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2014. str. 42-42

Račevska, Elena ; Tomić, Ivan ; Huić, Aleksandra

Autoritarnost i stavovi prema homoseksualnim osobama: posredujuća uloga seksističkih uvjerenja o ženama i muškarcima

U posljednja dva desetljeća psihološka istraživanja stavova prema homoseksualnoj populaciji doživjela su nagli procvat predstavljanjem brojnih modela kojima se nastoje objasniti determinante stavova prema homoseksualnoj populaciji. Jedan od najistraživanijih pristupa objašnjavanja homofobnih stavova je teorija desničarske autoritarnosti koja opisuje ličnost sklonu bespogovorno slijediti društvene konvencije i autoritete te izvršavati naredbe (Altermeyer, 1981). Ipak, unutar ovog empirijski dobro potvrđenog i robusnog modela postoji nedorečenost u vidu specifičnih sadržaja unutar same autoritarne strukture ličnosti koji oblikuju percepciju i stavove prema homoseksualnoj populaciji. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati povezanost desničarske autoritarnosti i stavova prema lezbijskoj i gej populaciji, pri čemu smo pretpostavili da osobe sa izraženom desničarskom autoritarnosti imaju negativnije stavove prema lezbijkama i gejevima. Pretpostavili smo i kako je ta povezanost posredovana brojnim složenim procesima, a u ovom istraživanju naš fokus je bio usmjeren na seksistička uvjerenja prema ženama i muškarcima kao legitimizirajuće sadržaje unutar šire desničarske strukture ličnosti. Podaci su prikupljeni putem Interneta na N = 1679 heteroseksualnih osoba starijih od 16 godina. Stavovi prema homoseksualnoj populaciji ispitani su Multidimenzionalnom skalom stavova prema lezbijkama i gejevima (Gato, 2012). Osim toga, sudionici su rješavali Kratku skalu desničarske autoritarnosti (Zakrison, 2005), Upitnik ambivalentnih stavova prema ženama (Glick i Fiske, 1996) i Upitnik ambivalentnih stavova prema muškarcima (Glick i Fiske, 1999). Rezultati pokazuju značajnu povezanost desničarske autoritarnosti i homofobnih stavova prema lezbijkama (r = -0.824) i gejevima (r = -0.774). Ispitivanje uloge ambivalentnih seksističkih stavova prema ženama i muškarcima pokazalo je složene obrasce povezanosti, ovisno o vrsti ispitivanog ambivalentnog stava te roda sudionika i objekta stava. Testiranjem medijatorskih modela potvrđene su hipoteze o djelomičnoj medijaciji seksističkih stavova u povezanosti desničarske autoritarnosti i stavova prema lezbijskoj i gej populaciji. Iz provedenog istraživanja proizlaze zaključci o seksističkim uvjerenjima o ženama i muškarcima kao psihološkim procesima koji, unutar šire desničarske dispozicije ličnosti, predstavljaju dio legitimizirajućih uvjerenja koja doprinose nastanku i održavanju homofobnih stavova.

stavovi prema lezbijkama; stavovi prema gejevima; desničarska autoritarnost; ambivalentni stavovi prema ženama; ambivalentni stavovi prema muškarcima

Autoritharianism and attitudes towards homosexuals: mediation role of sexist attitudes towards women and men

attitudes towards lesbians; attitudes towards gays; ambivalent attitudes towards women and men