Datum: 15.10.
Godina: 2014
Stranica: 357
Mentor: Tončinić, Domagoj
Ključne riječi: Pansiana
( Pansiana )
Analiza pečata radionice Pansiana pohranjenih u Arheološkom muzeju u Splitu i publikacija o pečatima iz provincije Dalmacije pokazala je kako su proizvodnja te import proizvoda bili najintenzivniji u kasnorepublikanskom /augustejskom razdoblju. Po broju nalaza slijede vladavina cara Nerona, a potom i Tiberija, dok su vladavine careva Kaligule, Klaudija i Vespazijana zastupljenje s manjim brojem primjeraka. Ovi se podatci uklapaju u širu sliku provincije Dalmacije ovoga razdoblja, kojega su kroz proces romanizacije obilježili brojni graditeljski poduhvati. Pečate pronalazimo u kontekstu javnih lokaliteta (npr. bazilika urbana u Saloni), ali i privatnih (npr. rimska vila u uvali Soline na otoku sv. Klement kod Hvara) te vojnih lokaliteta (npr. Burnum i Gračine). Nalazišta pečata Pansiana rasprostranjena su najvećim dijelom na obalnom području. Provedena studija pečata Pansiana koji su pohranjeni u Arheološkom muzeju u Splitu znatno mijenja dosadašnju sliku o njihovoj rasprostranjenosti u Dalmaciji. Ova je muzejska građa ukazala na veliku koncentraciju pečata na području u i oko Salone, kao i na veću zastupljenost pojedinih tipova pečata na ovome području. Tipovi „Pansiana LAS“, „QCP“ i „Pans Cae“ u zbirci su zastupljeni sa gotovo jednakim brojem primjeraka kao u svim objavama ukupno. Istraživanjem tegula s pečatima radionice Pansiana iz Arheološkog muzeja u Splitu proširena je slika o kronologiji, distribuciji i tipologiji proizvoda ove opekarske radionice u provinciji Dalmaciji. Zastupljenost pečata tipa „Pans Cae“ u Saloni mijenja sliku o kronologiji, kao što zastupljenost istog tipa te tipova „Pansiana LAS“ i „QCP“ mijenja opću sliku o distribuciji ovih tipova pečata. S deset novih varijanti pečata proširena je dosadašnja slika o tipologiji pečata. Nadamo se da smo ovim doprinosom ukazali na važnost i potrebu obrađivanja i objavljivanja ovog tipa arheološkog nalaza.
Projekt / tema: HRZZ-IP-2013-11-6505
Arheologija
Upisao u CROSBI: Domagoj Tončinić (dtoncini@ffzg.hr), 31. Lis. 2014. u 19:12 sati