Statistički i perceptivni indikatori u mjerenju konkurentnosti država članica Europske unije (CROSBI ID 617525)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Kersan-Škabić, Ines ; Tijanić, Lela
hrvatski
Statistički i perceptivni indikatori u mjerenju konkurentnosti država članica Europske unije
U istraživanjima konkurentnosti zemalja, regija i lokalnih jedinica koriste se indeksi konkurentnosti, proizašli iz potrebe kreiranja usporedivih pokazatelja kojima se može komparirati i projicirati konkurentnost promatranih jedinica, a ujedno i objediniti brojni indikatori koji na navedeno utječu. Metodologija izrade indeksa u pojedinim slučajevima počiva na zanemarivanju određenih odrednica konkurentnosti, što može imati negativne implikacije i na provedbu politike konkurentnosti. Cilj ovog rada je utvrditi relevantnost statističkih (tvrdih) i perceptivnih (mekih) indikatora u mjerenju konkurentnosti, odnosno utvrditi razlike u mjerenju ukoliko se primijeni samo jedna skupina indikatora. Temeljem statističkih i perceptivnih indikatora koji se koriste u mjerenju konkurentnosti zemalja prema Svjetskom gospodarskom forumu, u radu je provedena multivarijatna klaster analiza na primjeru 28 država članica EU-a kako bi se navedene članice grupirale najprije prema statističkim, a zatim prema perceptivnim indikatorima. Dobiveni klasteri - grupe zemalja članica EU-a međusobno se razlikuju te su utvrđena 4 (5) klastera prema statističkim indikatorima odnosno 2 klastera zemalja prema perceptivnim indikatorima. Rezultati provedene analize ukazuju na različitu klasifikaciju zemalja EU-a pri čemu homogenim klasterima pripadaju zemlje sličnog stupnja gospodarskog razvoja. Navedeno upućuje da je u mjerenju konkurentnosti potrebno uključiti i jednu i drugu skupinu pokazatelja s obzirom da zanemarivanje statističkih ili perceptivnih indikatora može znatno utjecati na konačan rezultat. Nužno je konstantno unaprjeđenje metodologije mjerenja konkurentnosti budući da su rezultati značajni za brojne dionike koji na njima temelje svoje odluke (kao što je npr. slučaj kod investiranja ili u mjerenju ostvarenja pojedinih razvojnih ciljeva). Rezultati istraživanja mogu biti od koristi istraživačima, ali i nositeljima politike konkurentnosti na različitim razinama s obzirom da upućuju na složenost i potrebu kritičkog sagledavanja u kreiranju široko- primjenjivih indeksa kao (jedinstvenih) mjera konkurentnosti.
konkurentnost; perceptivni indikatori; statistički indikatori; EU28; klaster analiza
nije evidentirano
engleski
Statistical and perceptive indicators in measuring competitiveness of the EU Member States
nije evidentirano
competitiveness; perceptive indicators; statistical indicators; EU28; cluster analysis
nije evidentirano
Podaci o prilogu
195-213.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Konkurentnost, ekonomski rast i blagostanje
Cini, Vladimir ; Borozan, Đula i Ferenčak, Ivan
Osijek: Ekonomski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
978-953-253-128-2
Podaci o skupu
Peta interfakultetska znanstvena konferencija Konkurentnost, ekonomski rast i blagostanje
predavanje
10.10.2014-11.10.2014
Osijek, Hrvatska