Aksiološki aspekti odgoja u budućnosti (CROSBI ID 617920)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Tomić, Draženko
hrvatski
Aksiološki aspekti odgoja u budućnosti
U prvom dijelu članka pojašnjeni su pojmovi vrijednost, vrednota, aksiologija i odgoj. Vrednota je definirana kao (pozitivna) filozofska, moralna, estetska, životna ili druga kvaliteta nečeg, odnosno temeljni stav i uvjerenje kojim se vodi pojedinac ili neka ljudska zajednica, prosudbeni kriterij. Ukazano je na mnogostrukost i varijabilnost vrednota te nekoliko podjela. Odgoj je definiran u najširem smislu kao proces vrijednosnog izgrađivanja i razlikuje se od obrazovanja kao procesa usvajanja znanja, umijeća i navika s težištem na osposobljavanju za radne i šire životne zadaće. U drugom dijelu članka raspravlja se o mogućnosti vrijednosno neutralne škole. Pokazan je smisao vrijednosnog odgoja koji se sastoji u tom da u odgojeniku razvije sposobnost (samo)kritičkog mišljenja i vrijednosnog argumentiranja. Tvrdi se kako nema odgoja bez obrazovanja, i obrnuto, svako obrazovanje je i odgojno. Eventualne proturječnosti mogu se riješiti uspostavljanjem interdisciplinarnog dijaloga. U nastavku je istaknuto da se škola i školski sustav se ne mogu promatrati izolirano od društva u cjelini. Postavljeno je i pitanje, je li danas više uopće moguće prevladati tako očite nedostatke ljudskog temeljnog vrijednosnog obrasca u politici, ekonomiji, estradi, umjetnosti… U trećem dijelu članka, uspostavlja se teza kako je odgojni čin u svojoj biti čin vrednovanja. Pita se i to što je temeljni vrijednosni obrazac po kojem odgojitelj provodi vrednovanje. U pozadini institucionaliziranog vrijednosnog obrazaca pretpostavlja se društveni konsenzus oko temeljnih vrednota. Tako npr., hrvatski Nacionalni okvirni kurikulum… poseban naglasak stavlja na: znanje, solidarnost, identitet i odgovornost. U završenom dijelu članka navedeno je nekoliko gorućih odgojno obrazovnih pitanja.
aksiologija ; odgoj ; vrednote
Axiology is the philosophical discipline that deals with the values. The educational process necessarily entails the evaluation. Asks what it is necessary to transfer the values in the future.
engleski
Axiological aspects of education in the future
nije evidentirano
axiology ; education ; values
nije evidentirano
Podaci o prilogu
73-78.
2014.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
A magyar Tudomany napjan elhangzott idegennyelvu eloadasok: 2014 / Volume of collected foreign language essays based on the papers presented on the Day of Hungarian science in 2014
Toth, Sandor Attila
Baja: Eötvös József College Press
9786155429187
Podaci o skupu
A magyar tudomány napja, Dan mađarske znanosti
predavanje
19.11.2014-19.11.2014
Baja, Mađarska