crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 732677

Zbornik radova

Autori: Marjanić, Suzana
Naslov: Krležin politički i psihotičan bestijarij: primjer dramske menažerije
( Krleža’s Political and Psychotic Bestiary: An Example of Dramatic Menageries )
Izvornik: 6. hrvatski slavistički kongres, knjiga sažetaka, Vukovar i Vinkovci, 10-13. rujna 2014. Vinkovci, Vukovar, Zagreb: wwww.ffzg.unizg.hr/6hsk, ur. Stipe Botica, Davor Nikolić, Josipa Tomašić, 2104 / Stipe Botica, Davor Nikolić, Josipa Tomašić (ur.). - Vinkovci, Vukovar, Zagreb : Hrvatsko filološko društvo, Hrvatski slavistički odbor , 2014. 161-162 (ISBN: 978-953-296-090-7).
Skup: 6. hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum: Vinkovci, Vukovar, 10.-13. rujna 2014.
Ključne riječi: Miroslav Krleža; bestijarij; drame
( Miroslav Krleža; bestiary; dramatic menageries )
Sažetak:
U okviru Krležine izrazite negativne antropologije (o čemu sam pisala u svojoj knjizi o Krležinim Davnim danima) nastojat ću iščitati Krležin politički i psihotičan bestijarij na primjeru njegovih drama, i to od prvoga fragmenta dramske Salome, kojim otvara svoje dnevničke zapise iz Prvoga svjetskoga rata (riječ je o dnevničko-memoarskoj knjizi Davni dani, naknadno objavljenoj 1956. godine) zaključno do filmskoga scenarija Put u raj (1970), kojim Krleža zaokružuje svoje dramsko stvaralaštvo. U tom vremenskom luku (Saloma, 1914. – Put u raj, 1970.) promatrat ćemo dakle Krležine dominantne zoometafore u okviru njegove negativne antropologije koje jednako tako služe kao metaforička potvrda određenja otuđenih, zamaskiranih egzistencija. Tako kao dominantna zoometafora u Salomi očituje se zoo-leksem pas ; naime za Salomu sve što se zbiva na ratom određenoj Zemlji određeno je psećom egzistencijom pokornoga ulagivanja Državi, svim oblicima moći na vlasti. Umjesto Wildeove secesionističke preciozne ornamentalnosti jezika, Krležina Saloma započinje Salominim agresivnim nihilizmom, konstativima stanja dosade i metaforikom kyon-stanja: "Ništa! Dosadni ste kao mokri psi!" (Davni dani, 26. veljače 1914.). U Putu u raj dominantna zoometafora navedenoga filmskoga scenarija – cvrčak dramskom binomu (ego i alter ego: Bernardo i Orlando) objavljuje se u pisoaru, za vrijeme njihova zajedničkoga mokrenja (sociem muškoga mokrenja), i to nakon narkotičkoga uživanja. Sjedinjujući dvije teme – temu meditacije o smrti iz novele Cvrčak pod vodopadom – ili kako Bernardo apostrofira da "mrtvih oko nas ima više nego nas živih" te su zapravo oni "kozmička masa", a živi samo njihovi sateliti – te temu vječnog ponavljanja istoga iz Finala (Finale. Pokušaj pedesetvjekovne sinteze iz knjige političkih eseja Deset krvavih godina, Zagreb, 1937.) Krleža ovim "antiratnim rekvijemom" dramski zaokružuje vlastito viđenje globalne distopije i antiutopije.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 189-1890666-0664, 189-0000000-3626
Izvorni jezik: HRV-ENG
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Etnologija i antropologija
Upisao u CROSBI: Suzana Marjanic (suzana@ief.hr), 23. Stu. 2014. u 10:23 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4