Nepomućen slijed Šopova pjesništva (CROSBI ID 213004)

Palameta Miroslav Nepomućen slijed Šopova pjesništva // Rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Razred za književnost, 27 (2006), 3-32

Palameta Miroslav

Nepomućen slijed Šopova pjesništva

Tradicionalna književna kritika Šopovu je poeziju promatrala uglavnom iz perspektive njegovih tekstova, nastalih do polovice XX. st. i tako učvrstila već uobličenu recepciju o njezinoj prelomljenosti na dvije zasebne poetike, na onu intimne, tradicionalne i receptivne lirike i na onu kozmičke, hermetičke i moderne. Međutim, rad Nepomućen slijed Šopova pjesništva na osnovi prijašnjih istraživanja autorovih, oslonjenih na interpretacije tekstova poredanih po kronologiji njihova nastanka, pokazuje da se Šopova lirika razvijala od dvadesetih do osamdesetih godina prošlog stoljeća bez lomova i zaokreta u blagim pomacima izrastajući iz sebe, naslanjajući se sama na sebe. Kružeći neprestano iznad bliskih tematskih mjesta i zaodijevajući se novim nadahnućima i izkazom, ona je izgrađivala prepoznatljivu pjesničku ontologiju i osiguravala sebi razvidan i neprekinut slijed. Šopova zavičajna produhovljenost i jednostavnost, klasično-latinska književna naobrazba i kršćanski svjetonazor izravno su pridonosili i naravi njegova lirskog imaginarija i uobličenju spomenutog pjesničko- misaonog koncepta koji se izgrađivao u osobit kozmički antropocentrizam i humanizam. Slijedeći kronološki pomake na najreprezentativnijim Šopovim tekstovima i prateći uobličenje tih Šopovih misaonih obrazaca, u ovom se radu pokazuje i utvrđuje kako se taj nepomućeni slijed njegova pjesništva održava tijekom šest desetljeća.

lirika; interpretacija; kontinuitet; izvornost

Incessant flow of Šop’s poetry

lyric; interpretation; continuity; originallity