ORGANIZACIJA I UPRAVLJANJE AGREGATORIMA ELEKTRONIČKIH KNJIGA U AKADEMSKOM OKRUŽENJU (CROSBI ID 393472)

Jakopec, Tomislav ORGANIZACIJA I UPRAVLJANJE AGREGATORIMA ELEKTRONIČKIH KNJIGA U AKADEMSKOM OKRUŽENJU / Velagić, Zoran (mentor); Kermek, Dragutin (neposredni voditelj). Zadar, Odjel za informacijske znanosti, . 2014

Jakopec, Tomislav

Velagić, Zoran

Kermek, Dragutin

ORGANIZACIJA I UPRAVLJANJE AGREGATORIMA ELEKTRONIČKIH KNJIGA U AKADEMSKOM OKRUŽENJU

Razvojem elektroničkog nakladništva nastaju novi i mijenjaju se postojeći dionici i procesi uključeni u proizvodnju, distribuciju i korištenje elektroničkih sadržaja, pa tako i elektroničkih knjiga, u cjelovitom nakladničkom lancu počevši od autora sve do čitatelja. Nastaje između ostalog i izraz agregacije elektroničkih knjiga s ciljem njihove objave na jednoj ili više platformi. Agregatori elektroničkih knjiga su sučelja između autora, nakladnika i trgovina elektroničkim knjigama. Agregator kao novonastali dionik nakladničkog lanca postaje jedna od karika koja uslijed tehnoloških i tržišnih promjena vrši ključne procese konverzije i formatiranja sadržaja za različite formate elektroničkih knjiga potrebnih za distribuciju na različitim platformama. Cilj je radnje definirati agregatore elektroničkih knjiga kao poslovne subjekte koji imaju za cilj autorski sadržaj učiniti dostupnim na sustavu koji omogućuje čitatelju pristup sadržaju s naglaskom na jedno nakladničko područje: akademsko nakladništvo. Radnja se sastoji od teorijskog i istraživačkog dijela. Pregledom teorijskih spoznaja obuhvaćena su relevantna znanstvena dostignuća u području nakladništva, transformacije tradicionalnog nakladništva u elektroničko kao i tehničke, organizacijske i druge promjene koje su stvorile preduvjete za pojavljivanje i provođenje agregacije elektroničkih knjiga. Tijekom istraživanja primijenjene su metoda analize slučaja i webometrijsko istraživanje. Metodom analize slučaja proučeni su sustavi koji se predstavljaju kao agregatori elektroničkih knjiga, sustavi za objavu sadržaja na pojedinoj platformi i trgovine. Na osnovu analiziranih podataka postavljen je model dodavanja vrijednosti sadržaju prema kojem agregatori elektroničkih knjiga kroz poslovne procese konverzije, definiranjem metapodataka i naposljetku distribucijom obogaćuju autorski sadržaj. Predložena je optimalna organizacija tvrtki koje provode agregaciju elektroničkih knjiga te je dan model koji definira međuodnose agregatora elektroničkih knjiga naspram ostalih dionika elektroničkog nakladništva. Webometrijskim istraživanjem pobirana su mrežna mjesta distribucije elektroničkih knjiga s ciljem kvantificiranja odnosa među identificiranim dionicima elektroničkog nakladništva s naglaskom na ulogu agregatora elektroničkih knjiga. Rezultati pokazuju kako akademski autori u velikoj mjeri (92, 6 %) i dalje objavljuju koristeći usluge nakladnika, te nakladnik ostaje neizbježna karika u procesu diseminacije znanja. Međutim, rezultati (5, 2% autora direktno objavljuje na sustavima koji omogućuju pristup sadržaju, ali 2, 2% ih objavljuje uz pomoć agregatora) pokazuju kako se agregatori počinju koristiti, te se stoga može zaključiti da se predloženi model na osnovu analize slučaja u praksi provodi, što, bez obzira na izražene postotke, potkrepljuje valjanost postavljenog modela sa svim uključenim dionicima. Znanstveni doprinos rada ogleda se u znanstvenom definiranju i pozicioniranju agregatora elektroničkih knjiga u kontekstu elektroničkog nakladništva i u detaljnoj analizi stanja elektroničkog nakladništva u prvoj polovici drugog desetljeća 21. stoljeća.

agregatori elektroničkih knjiga; elektroničko nakladništvo; elektronička knjiga; akademsko nakladništvo; platforme za distribuciju elektroničkih knjiga; knjižare za distribuciju elektroničkih knjiga; model elektroničkog nakladništva

Organization and management of e-book aggregators in the academic environment

eBook aggregators; electronic publishing; eBook; academic publishing; eBooks distribution platforms; bookstores for eBook distribution; electronic publishing model

305