Zajačkalo srdce pod oblokom (CROSBI ID 620447)

Botica, Stipe Zajačkalo srdce pod oblokom // Šesti hrvatski slavistički kongres. Knjiga sažetaka / Botica, Stipe ; Nikolić, Davor ; Tomašić, Josipa (ur.). Vinkovci : Vukovar : Zagreb: Hrvatsko filološko društvo, 2013. str. 198-199

Botica, Stipe

Zajačkalo srdce pod oblokom

Fran Kurelac je svojom zbirkom Jačke visoko uzdigao gradišćanskohrvatsku pjesmu sredinom 19. stoljeća kad je nastala i sedamdesetih godina kad je otisnuta. Zbirka je dokazala kako je usmenoknjiževni fenomen u poeziji postojan i kako može odolijevati svim mijenama koje donosi vrijeme. Njegovi brojni primjeri, sedamsto jedinica, većim su dijelom onakvi kakvi su bili davno prije zapisa, možda čak iz vremena prije odseljenja. Faktura jednog dijela pjesama toliko upućuje na starinu da se može pretpostaviti da su ih vjerojatno sa sobom donijeli Gradišćanski Hrvati iz stare domovine. Time su dobrim dijelom arhetipske i paradigmatske za brojne inačice koje su se zapisale kasnije, posebice od 18. stoljeća i nadalje. Stoga je njegova zbirka programatska za brojne usmenopjesničke žanrove. U većem broju struktura, posebice romanci i balada, nazire se pjesničko prastanje koje će, u boljim ostvarajima, obilježiti cjelinu hrvatske usmene pjesme. Za povijesni pregled i razvoj hrvatskoga usmenog pjesništva posebno su zanimljivi brojni čvrsti, stabilni i formulativni motivi koji su već tada, u starini i dijakronijskoj perspektivi, dobili čvrstu formu i s malim izmjenama u performanciji trajali više stoljeća. Time su znatno doprinijeli ukupnoj količini i vrijednosti hrvatskoga usmenog pjesništva. U interpretativnom dijelu izdvojit će se glavni motivi, njihova formulativna vizura, funkcionalne i lingvostilističke odlike.

Fran Kurelac; gradišćanski Hrvati; narodne pjesme; usmena književnost

Songs of Jačke heartily sung under a window

Fran Kurelac; Croats of Burgenland; oral songs; oral literature