Dva teksta iz sredine 14. stoljeća. Prilog poznavanju "društvenog znanja" u Hrvatskom Kraljevstvu (CROSBI ID 214558)

Prilog u časopisu | ostalo

Ančić, Mladen Dva teksta iz sredine 14. stoljeća. Prilog poznavanju "društvenog znanja" u Hrvatskom Kraljevstvu // Starohrvatska prosvjeta, 40 (2013), 155-200

Ančić, Mladen

Dva teksta iz sredine 14. stoljeća. Prilog poznavanju "društvenog znanja" u Hrvatskom Kraljevstvu

Autor u raspravi raščlanjuje dva kratka narativna teksta anonimnih autora nastala sredinom 14. stoljeća u dvjema sličnim institucijama, splitskome i zagrebačkom kaptolu. Tekstove definira kao primjere još uvijek nerazvijene vještine "diskurzivne pismenosti" te ih tretira ne kao izravna vrela za poznavanje "povijesnih činjenica", nego kao "prozor" u misaoni svijet njihovih autora i njihova društvenog okruženja. U tome sklopu raščlanjuje okolnosti djelovanja dvaju katpola, njihove odnose s društvenim okruženjem i načine na koje su bili uklopljeni u život svojih društvenih zajednica. Kroz raščlambu odabranih tekstova, oslonjenu i na druge suvremene tekstove (kako one narativne tako i one u formi službenih dokumenata), pokušava pokazati u kojoj su mjeri njihovi autori pri pisanju svojih tekstova crpjeli nazore i shvaćanja iz sredina u kojima su inače živjeli i djelovali. Raščlambom pokazuje kako su okolnosti djelovanja kaptola (zagrebačkoga kao uporišta kraljevskoga autoriteta i ideologije koja se producirala u političkome središtu, kraljevskome dvoru, i splitskoga kao institucije vezane uz oblikovanje autonomnoga političkog organizma u južnim dijelovima Hrvatskog Kraljevstva u posljednjim desetljećima 13. i prvoj polovini 14. stoljeća) utjecale na oblikovanje informacija koje su autori ugradili u svoje kratke, ali u tome smislu vrlo važne tekstvoe, .

Hrvatsko Kraljevstvo; srednji vijek; etnički diskurs; lokalno znanje; nacionalni diskurs

Two works from the middle of the 14th century: Conttribution to the understanding of "social knowledge" in the Croatian Kingdom

Croatian Kingdom; middle ages; ethnic discourse; local knowledge; national discourse