Artikulacije tijela i tjelesnosti u filmu (CROSBI ID 621250)

Lučić, Krunoslav Artikulacije tijela i tjelesnosti u filmu // Filozofija i tjelesnost / Jurić, Hrvoje (ur.). Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2014. str. 47-47

Lučić, Krunoslav

Artikulacije tijela i tjelesnosti u filmu

Izlaganje obrazlaže različite načine artikulacije tijela i tjelesnosti u filmskome mediju i filmskoj umjetnosti te funkcije i konfiguracije koje iz njih proizlaze. Figura tijela i koncept tjelesnosti u mediju pokretnih slika može se shvatiti na dvostruk način: ili kao „tjelesnost“ filma ili kao „tjelesnost“ u filmu, tj. ili kao materijalnost filmskoga medija bez čije bi osnove i tehnološke uvjetovanosti svaka slikovna artikulacija koja teži postati predodžbeno relevantnom postala nemogućom (na čijem je tragu francuski teoretičar filma André Bazin formulirao svoju „Ontologiju fotografske slike“), ili kao materijalnost središnjih figura filma posredovanih specifičnim karakteristikama medija koje se u različitim oblicima i s različitim funkcijama tamo konkretiziraju. U tom kontekstu izlaganje problematizira odnos tih dviju koncepcija fokusirajući se u prvome redu na divergentne načine prikaza tijela te konstrukcije, uporabe i funkcije tjelesnosti u istaknutim ostvarenjima hrvatskih i svjetskih filmskih autora, ostvarenjima heterogenih žanrovskih, stilskih i historiografskih težišta, poput uloge mehanike tijela u američkoj nijemoj filmskoj komediji, atrakcije ranoga nijemoga filma, naturalizma igranofilmskog modernizma i njegove dokumentarno-esejističke varijante te osobito figuracije prvenstveno ženskog, ali i muškog tijela u djelima klasičnog igranofilmskog stila čija je relevantnost i problematičnost uočena još 1975. godine u istraživanju Laure Mulvey o filmovima Alfreda Hitchcocka i Josefa von Sternberga.

filmsko tijelo; haptička vizualnost; tijela u filmu; taktilna slika

Articulations of the Body and Corporeality in the Cinema

film body; haptic visuality; bodies in film; tactile image