Društvo hrvatskih umjetnika "Medulić" (1908.-1919.) (CROSBI ID 393945)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Bulimbašić, Sandi Društvo hrvatskih umjetnika "Medulić" (1908.-1919.) / Maković, Zvonko (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2014

Bulimbašić, Sandi

Maković, Zvonko

Društvo hrvatskih umjetnika "Medulić" (1908.-1919.)

Doktorska disertacija cjelovito obrađuje povijest Društva hrvatskih umjetnika „Medulić“ u kontinuitetu od osnivanja do gašenja i definira njegovu ulogu u kontekstu hrvatske, ali i srednjoeuropske umjetnosti u prva dva desetljeća 20. stoljeća. Dosadašnja istraživanja teme proučavala su Društvo isključivo kroz tematsko-stilski doprinos hrvatskoj umjetnosti moderne, te kroz ideološku odrednicu južnoslavenske ideje. Povijest Društva ostala je nepoznata, a vremenska odrednica prestanka djelovanja pogrešno definirana. Društvo „Medulić“ osnovano je kao regionalno društvo umjetnika iz Dalmacije na Prvoj dalmatinskoj umjetničkoj izložbi u Splitu krajem 1908., a posljednje dvije izložbe organiziralo je u Splitu 1919. Stoga 1919., a ne 1916. kako se do sada navodilo u literaturi, treba prihvatiti kao godinu u kojoj je Društvo prestalo djelovati. Disertacija donosi niz do sada nepoznatih podataka i dokumentacije iz povijesti Društva, te rekonstruira dvojaku idejno-estetsku složenost njegova djelovanja. Detaljno je rekonstruirana bogata izložbena djelatnost Društva koja uključuje realizirane, ali i nekoliko zamišljenih, a nerealiziranih izložaba Društva u razdoblju od 1912. do 1915., za koje se do sada nije znalo. Istraživanjem je utvrđeno da je primarni razlog osnivanja Društva bila zaštita staleških interesa svojih članova i umjetničkog staleža općenito, te afirmacija nacionalne umjetnosti. Stoga je cilj disertacije bio valorizacija uloge Društva u organizaciji i podizanju kvalitete umjetničkog života u Hrvatskoj početkom 20. stoljeća. U promicanju staleških interesa, afirmaciji moderne i suvremenih umjetničkih impulsa nad akademizmom, razvoju likovnog života u Hrvatskoj kroz visoke standarde umjetničkog djelovanja, te u vrijednosnoj afirmaciji nacionalne umjetnosti u zemlji i inozemstvu, medulićevci su ostvarili značajan pomak u odnosu na društva koja su im prethodila ili djelovala u istom razdoblju. Nastojanjima za oblikovanjem nacionalnog izraza u umjetnosti (Vidovdanski ciklus i Ciklus Kraljevića Marka Ivana Meštrovića), ali i osnivanjem institucija nacionalne umjetnosti te brojnim drugim zaslugama za progresivni razvoj umjetnosti u svojoj zemlji, Društvo „Medulić“ ravnopravno je doprinijelo srednjoeuropskoj umjetnosti moderne. Zahvaljujući provedenom arhivskom istraživanju, disertacija donosi i niz novih saznanja o kulturno-umjetničkim zbivanjima u Hrvatskoj, ali i susjednoj Srbiji i Sloveniji početkom 20. stoljeća, te o stvaralaštvu pojedinih članova Društva, posebice Ivana Meštrovića.

Društvo hrvatskih umjetnika „Medulić“; medulićevci; Ivan Meštrović; Emanuel Vidović; Mirko Rački; Tomislav Krizman; Prva dalmatinska umjetnička izložba; Izložba Društva „Medulić“ u Ljubljani; Izložba Meštrović-Rački; Nejunačkom vremenu u prkos; Međunarodna izložba u Rimu; Četvrta jugoslavenska umjetnička izložba; Izložba jugoslavenskih umjetnika iz Dalmacije; Vidovdanski ciklus; Ciklus Kraljevića Marka; nacionalni izraz u umjetnosti

Medulić, the Association of Croatian Artists (1908-1919)

Medulić; the Association of Croatian Artists; Medulić members; Ivan Meštrović; Emanuel Vidović; Mirko Rački; Tomislav Krizman; First Dalmatian Art Exhibition; the Exhibition of Medulić Association in Ljubljana; Exhibition Meštrović-Rački; Despite the Unheroic Times; International Exhibition in Rome; Fourth South Slav Art Exhibition; Exhibition of Yugoslav Artists from Dalmatia; Vidovdan Cycle; the Cycle of Kraljević Marko; national expression in art

507

22.12.2014.

Filozofski fakultet u Zagrebu