Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Filozofija Kvirina Vasilja (1917–2006) kao »filozofija života« (CROSBI ID 216911)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Tomić, Draženko Filozofija Kvirina Vasilja (1917–2006) kao »filozofija života« // Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 40 (2014), 1(79); 215-231

Podaci o odgovornosti

Tomić, Draženko

hrvatski

Filozofija Kvirina Vasilja (1917–2006) kao »filozofija života«

Članak obrađuje temeljna filozofska usmjerenja franjevca Kvirina Vasilja (Međugorje, 1917. – Chicago, 2006), koji je veći dio svog života proveo u USA. Za Vasilja je filozofija »znanost koja istražuje smisao i svrhu ljudskog postojanja « te određuje ulogu, značenje i vrijednost pojedinačnih znanosti, jer spoznaje najopćenitija načela stvarnosti. Vasilj je svoju filozofiju nazvao »filozofija života«, pojašnjavajući kako je njezin zadatak baviti se pitanjima smisla čovjekova postojanja i umiranja, poticati poštovanje i ljubav čovjeka prema čovjeku, ali i raščlanjivati pojmove i dokazivati tvrdnje koje nadilaze čovjekovo iskustvo. Ona izrasta iz dviju činjenica: čovjek sebi ne podjeljuje vlastito postojanje i čovjek ne umire po vlastitoj odluci. Vasiljeva filozofija života u svojoj je biti »transcendentna ili opća ontologija« kao »osnovna znanost o biću i bitku utemeljena na općem iskustvu« sa zadatkom oblikovanja osnovnih spoznaja o bitku i biću (»praizvorne spoznaje«). Ovakvim pristupom mišljenju Vasilj prednost daje ontologiji pred epistemologijom. Dosegnuti apsolutni početak iskustvenog svijeta i zakoračiti u novi svijet metafizike po Vasilju je moguće samo na jedan način: spojiti više sistolnih spoznaja koje polaze od iskustva u nove i izvorne spoznaje koje razotkrivaju svijet kao u sebi konačan niz fizički povezanih uvjeta i iz njih zaključiti na postojanje nekog bića od sebe kao bezuvjetno nužnog. Vasiljeva filozofija života ostvaruje se i u svom drugom liku – kao filozofija o čovjeku. U pristupu čovjeku Vasilj polazi od jedinstva tijela i duha, ali upozorava na bitnu razliku između tih sastavnica: čovjek je po svom tijelu ograničen, a po svom duhu bezmjeran. Vasilj uočava neku (imanentnu) finalnost u čovjekovom djelovanju, ali tvrdi i to kako je u sferi zadnjih pitanja o svrsi vlastitog postojanja čovjek prisiljen priznati (poveliko) neznanje. Upućuje na dvije za čovjeka prevažne spoznaje: spoznaja Božjeg postojanja i spoznaja besmrtnosti ljudskog duha. Prema Vasiljevu uvidu, čovjek postupno napreduje u ostvarivanju vlastitog bitka u vremenu. Iako ne preferira skotistički (i franjevački) primat volje nad razumom, Vasilj veliku pozornost posvećuje slobodi volje i savjesti. On sreću prepoznaje u čovjekovu djelovanju u skladu s njegovim najsavršenijim spoznajama. Da bi čovjek ostvario život u slobodi i sreći, Vasilj predlaže življenje i žrtvovanje vlastitog života iz ljubavi prema drugom. Veličina »ljubavnog polja« koje čovjek oko sebe stvara jedino je mjerilo njegove veličine.

Kvirin Vasilj; filozofija života; ontologija; antropologija; sloboda; sreća; ljubav

The paper examines the fundamental philosophical topics of the Franciscan Kvirin Vasilj (Medjugorje, 1917 – Chicago, 2006), who spent most of his life in the USA. Vasilj defines philosophy as »the science that researches the meaning and purpose of human existence« and also defines the role, significance and value of the individual sciences, for it examines the most general principles of reality. His philosophy Vasilj called the “philosophy of life, ” explaining that its task is to deal with the issues of the meaning of human existence and death, to encourage respect and love of a man for another man, but also to analyze concepts and prove claims that go beyond human experience. Philosophy grows out of two facts: the man himself does not make his own existence and does not die by his own decision. Vasilj’s “philosophy of life” is fundamentally a “transcendent or general ontology” as “the basic science of creature and being founded on general experience” with the task of forming basic knowledge about creature and being (»spontaneous cognitions«). With this approach, Vasilj gave precedence to ontology over epistemology. According to Vasilj, to reach the absolut

engleski

Kvirin Vasilj’s Philosophy as a “Philosophy of Life”

nije evidentirano

Kvirin Vasilj; philosophy of life; ontology; anthropology; freedom; happiness; love

nije evidentirano

Podaci o izdanju

40 (1(79))

2014.

215-231

objavljeno

0350-2791

Povezanost rada

Filozofija

Poveznice