Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola i neke njezine teorijske odrednice (CROSBI ID 394892)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Černja, Iva
Babarović, Toni
hrvatski
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola i neke njezine teorijske odrednice
Profesionalna zrelost je spremnost pojedinca za donošenje dobro informiranih, dobno prikladnih profesionalnih odluka. Ona predstavlja mjeru u kojoj je pojedinac sposoban samostalno donijeti odluke o svojoj karijeri, prikladne za njegovu dob. Cilj ovog rada je utvrditi razinu profesionalne zrelosti učenika viših razreda osnovnih škola, te ispitati kako je povezana s nekim karakteristikama učenika i profesionalnim interesima. Na reprezentativnom uzorku učenika, petih, šestih, sedmih i osmih razreda oba spola (ukupni N=823) primijenjen je Test informiranosti o zanimanjima (TIZ), koji mjeri kognitivnu komponentu profesionalne zrelosti. Učenici viših razreda osnovne škole uspješno rješavaju Test informiranosti o zanimanjima i njihovi se prosječni rezultati kreću u gornjoj polovici teoretskog raspona. Test se pokazao prikladnim za detekciju onih učenika kojima nedostaju informacije o svijetu rada i zbog toga ne mogu donijeti zrele profesionalne odluke. Profesionalna zrelost raste u funkciji dobi, dok učenice sustavno iskazuju veći stupanj profesionalne zrelosti od učenika. Profesionalna zrelost povezana je sa školskim uspjehom učenika i obrazovnim aspiracijama, odnosno planiranom dužinom školovanja. Istraživanjem se ispituje i odnos profesionalne zrelosti s nekim obilježjima profesionalnih interesa učenika. Profesionalna zrelost blago je povezana s diferenciranosti profesionalnih interesa, dok hipoteza o postojanju povezanosti profesionalne zrelosti i konzistentnosti profesionalnih interesa nije potvrđena. Kao rezultat istraživanja, zaključuje se da je ispitivanje profesionalne zrelosti nužan aspekt profesionalnog savjetovanja u osnovnim školama. S obzirom na razvojnu prirodu konstrukta profesionalne zrelosti, u višim razredima osnovne škole trebalo bi započeti sa sustavnom primjenom i implementacijom školskih programa profesionalnog razvoja. Time bi se učenicima, koji su na pragu donošenja važnih profesionalnih odluka pružila pomoć u razvijanju profesionalne zrelosti, te podizanju spremnosti za odabir zanimanja.
Profesionalna zrelost; Test informiranosti o zanimanjima (TIZ); izbor zanimanja; profesionalni interesi; diferenciranost i konzistentnost profesionalnih interesa
nije evidentirano
engleski
Career maturity of students in higher grades of primary schools and some of it's theoretical determinants
nije evidentirano
Vocational maturity; Test of Occupational Knowledge (TOK); vocational choice; vocational interests; differentiation and consistency of vocational interests
nije evidentirano
Podaci o izdanju
49
18.05.2012.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Hrvatski studiji
Zagreb