Problematiziranje sintagme 'etnografski film' na primjeru filmova Škole narodnog zdravlja (CROSBI ID 395174)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Urem, Sandra Problematiziranje sintagme 'etnografski film' na primjeru filmova Škole narodnog zdravlja / Bukovčan, Tanja (mentor); Zagreb, Filozofski fakultet u Zagrebu, . 2015

Urem, Sandra

Bukovčan, Tanja

Problematiziranje sintagme 'etnografski film' na primjeru filmova Škole narodnog zdravlja

Krajem 19. stoljeća film se počinje koristiti u znanstvene svrhe kao sredstvo registracije podataka u etnološkim i antropološkim istraživanjima brojnih ekspedicija u dalekim i neistraženim područjima kolonijalnih carstava. Nastali filmski zapisi posebno su zanimljivi znanstvenicima, ali i širem gledateljstvu prvih kinematografa što je utjecalo na povećanje opsega filmske djelatnosti proizvodnjom znanstveno-popularnih ili kulturnih filmova. Među navedene filmske žanrove ulaze i oni zdravstveno-obrazovnog karaktera koji su se pojavili početkom 20. stoljeća u produkciji Škole narodnog zdravlja kao odgovor na tadašnju globalnu zdravstvenu situaciju. U radu je predstavljeno istraživanje uloge Škole narodnog zdravlja i jednog dijela njezine filmske produkcije u razvoju posebnog žanra 'etnografskog filma', s naglaskom na problematiku istaknute sintagme. Problematizaciji sintagme 'etnografski film' pristupa se iz kulturnoantropološkoga analitičkog aspekta na primjeru tri filma iz produkcije Škole narodnog zdravlja. Provedeno istraživanje naslanja se na filmološke radove i istraživanja iz područja socijalne medicine i javnog zdravstva koji su ulogu Škole razmatrali u vlastitim disciplinarnospecifičnim okvirima. Fokus je usmjeren na propitivanje filmske produkcije s etnografskim atribucijama unutar teorijskih dosega vizualne antropologije i antropologije vizualne komunikacije. Analizom sadržaja navedenoga filmskog korpusa nastojala se objasniti metoda tumačenja socijalnomedicinskih i javnozdravstvenih sadržaja tih filmova u etnološkom i kulturnoantropološkom kontekstu. Pokazujući nestalnost etnografskog filma – počevši od filma kao sredstva spasiteljske etnografije koji dokumentira neposrednu stvarnost omogućujući poredbenu analizu, preko sredstva autoritativne vizualne komunikacije zbilje, sve do filma kao sredstva dijaloške konstrukcije realnosti – nastojalo se ukazati na probleme oblikovanja jedinstvene definicije etnografskog filma.

Škola narodnog zdravlja; Andrija Štampar; socijalna medicina; etnografski film; pisana etnografija; politički diskurs

Problematization of the Concept of 'Ethnographic Film' in the Films of School of Public Health

School of Public Health Andrija Stampar; social medicine; ethnographic film; written ethnography; political discourse