Statistika (CROSBI ID 12848)

Urednička knjiga | priručnik

Statistika / Bahovec, Vlasta ; Erjavec Nataša (ur.) Zagreb: Element, 2015

Bahovec, Vlasta ; Erjavec Nataša

Statistika

Sveučilišni udžbenik Statistika, djelo dvanaest autora, podijeljeno je u trinaest poglavlja: Prvo poglavlje, Statistički podaci, govori o važnosti statističkih metoda, te uvodi čitatelja u osnovne statističke pojmove. Definira se pojam statističkog skupa, populacije i uzorka, kategoriziraju se vrste statističkih podataka, definira se pojam statističke varijable, statističkog niza, te se sistematizira tablično prikazivanje podataka. Drugo poglavlje, Grafička analiza podataka, uvodi i sistematizira brojne vrste grafičkih prikaza kvalitativnih i kvantitativnih podataka, koji omogućavaju brzo i jednostavno uočavanje njihovih osnovnih karakteristika. U trećem poglavlju, Numerička analiza podataka, govori se o srednjim vrijednostima, mjerama disperzije, o pokazateljima oblika distribucija frekvencija, te se uvode mjere koncentracije, pomoću kojih se utvrđuje postojanje i stupanj koncentracije analiziranih podataka. Analiza vremenskih nizova sadržana u četvrtom poglavlju obuhvaća definiciju i klasifikaciju vremenskih nizova, pokazatelje dinamike, individualne i skupne indekse, te odabrane ekonomske indekse. Slijedi poglavlje Vjerojatnost i distribucije vjerojatnosti u kojem se definiraju pojam slučajnog eksperimenta, pojam slučajnog događaja, uvodi se vjerojatnost slučajnog događaja, i opisuju se svojstva vjerojatnosti. U nastavku se definiraju jednodimenzionalne diskretne i kontinuirane slučajne varijable. Njihova se svojstva opisuju pomoću funkcije gustoće vjerojatnosti, funkcije distribucije, odnosno pomoću karakteristika distribucija vjerojatnosti. Također se uvodi pojam dvodimenzionalne slučajne varijable, te se definiraju dvodimenzionalne, marginalne i uvjetne distribucije vjerojatnosti, pojam kovarijance i koeficijenta linearne korelacije komponenata dvodimenzionalne slučajne varijable. Među modelima distribucija vjerojatnosti diskretne slučajne varijable analizirane su binomna i Poissonova distribucija, a među modelima kontinuirane slučajne varijable normalna ili Gaussova distribucija, te distribucije vjerojatnosti usko povezane s normalnom distribucijom. Šesto poglavlje Procjene parametara jedne populacije govori o metodama izbora uzorka, procjeniteljima parametara i njihovim distribucijama, procjenjivanju nepoznatih parametara populacije brojem i intervalom. Izložene su intervalne procjene, sredine, varijance i proporcije populacije, te postupci određivanja veličine uzorka za procjenu aritmetičke sredine i proporciju populacije. U sedmom poglavlju, Testovi hipoteza o pretpostavljenoj vrijednosti parametra jedne populacije uvode se osnovni pojmovi vezani uz testiranje statističkih hipoteza, definiraju se vrste pogrešaka u postupku testiranja, te se provode dvosmjerni i jednosmjerni testovi aritmetičke sredine, varijance i proporcije populacije. Također se kod testiranja sredine i proporcije populacije računa pogreška tipa II, snaga testa, te se određuje i analizira OC krivulja. Osmo poglavlje, Odnos parametara dviju populacija bavi se procjenjivanjem i testiranjem razlike aritmetičkih sredina i proporcija dviju populacija nezavisnim i zavisnim uzorcima, te se provodi usporedba varijanci dviju normalno distribuiranih populacija. Poglavlje Analiza varijance obuhvaća jednofaktorsku i dvofaktorsku analizu varijance numeričkih varijabli, ispitivanje polaznih pretpostavki o modelu ANOVA, te analizu varijance redoslijednih varijabli Kruskall- Wallisovim testom. U desetom poglavlju, Hi-kvadrat test, opisan je test hipoteze o obliku distribucije populacije, test hipoteze o nezavisnosti dviju varijabli, te test hipoteze o jednakosti proporcija tri ili više nezavisnih populacija. Poglavlje Jednostavna linearna regresija obuhvaća korelacijsku analizu, te analizu modela jednostavne linearne regresije, odnosno definiranje polaznih pretpostavki o modelu, procjene parametara brojem i njihove intervalne procjene, analizu varijance modela, testiranje hipoteza u modelu jednostavne linearne regresije, te predviđanje na osnovi modela. Dvanaesto poglavlje, Model višestruke linearne regresije obuhvaća teoriju i primjere vezane uz model višestruke linearne regresije, analizu varijance modela, intervalne procjene parametara i testiranje hipoteza u modelu višestruke linearne regresije. Posebno se razmatraju odabrani regresijski modeli koji su generalizacija linearnog regresijskog modela, te se postupcima regresijske dijagnostike ispituje narušavanje pretpostavki u linearnom regresijskom modelu. U zadnjem poglavlju, Regresijska analiza vremenskog niza, uvodi se standardna dekompozicija vremenskog niza, analizira se trend polinom i eksponencijalni trend. Zadaci za vježbu, neophodni studentu za pripremanje ispita, prate svako od poglavlja. Na kraju knjige su Rješenja zadataka, Tablice odabranih statističkih distribucija, Literatura i Kazalo pojmova. Ovaj sveučilišni udžbenik popraćen je i Pregledom formula iz Statistike, koje su tiskane kao posebno izdanje.

Statistika

Autori sveučilišnog udžbenika “Statistika” (uredništvo: prof.dr.sc. Vlaste Bahovec i prof.dr.sc. Nataše Erjavec) su: prof. dr. sc. Vlasta Bahovec, prof. dr. sc. Ksenija Dumičić, prof. dr. sc. Nataša Erjavec, prof.dr.sc. Mirjana Čižmešija, izv. prof .dr.sc. Nataša Kurnoga, doc. dr. sc. Josip Arnerić, dr.sc. Anita Čeh Časni, dr.sc. Saša Jakšić, dr.sc. Petar Sorić, dr.sc. Berislav Žmuk, Irena Palić, univ. spec. oec. i Ivana Lolić, univ. spec. oec.

Statistics

Statistics

Zagreb: Element