Filozofsko propitivanje odgoja u djelima Milana Polića (CROSBI ID 623839)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Tomić, Draženko
hrvatski
Filozofsko propitivanje odgoja u djelima Milana Polića
Milan Polić (Zagreb, 1946. - 2015) je vodeći hrvatski filozof teoretičar odgoja. U prvom dijelu ovoga članka istražujemo Polićeva gledišta o filozofiji odgoja: ona ima zadatak na teorijskoj osnovi kritički promišljati bit odgoja kako bi otvorila nove mogućnosti pedagoškog djelovanja, ali i spriječila pokušaje zlorabljenja (manipulacije) odgoja. Polićeva je misao da je pedagogija zapravo filozofija odgoja na djelu, a svaki pedagog je i filozof. Polić se ograđuje od tog da bi filozofija odgoja težila pedagogiji, kao općoj znanosti o odgoju, oduzeti njezin predmet (odgoj): filozofija odgoja je u konačnici (samo) filozofija, dakle, kritičko propitkivanje. S druge strane upozorava, i to je njegova ključna misao, da pedagogija kad pretendira postati i normativna znanost o odgoju, nastupa kao znanstveni privid vladajuće ideologije. U poglavlju o odgoju polazimo od temeljne činjenice kako je ljudska priroda odgojiva i kulturabilna. Odgoj je svjesna, namjerna i svrhovita djelatnost, određena nekim životnim vrijednostima prema kojima se čovjek djelujući upravlja. Za Polića je presudno to da istinski odgoj njeguje i razvija čovjekove stvaralačke mogućnosti, ali i to da je on uzajamni proces (komunikacija) u kojemu odgajatelj odgojem posredno stvara i uvjete vlastitog razvitka. Temeljna stvar u promišljanju odnosa odgoja i obrazovanja bi bila ova: odvajanjem vrednota od znanja znanje potpuno zastire svoje vrijednosno podrijetlo, vrijednosne implikacije i spoznajnu osnovu, pa kao takvo potvrdu traži i nalazi u autoritetu kojim je posredovano. S druge strane, apsolutiziranjem samo nekih vrednota suzbija se stvaralačka raznolikost i zaprječuje mogućnost postati nešto drugo. U poglavlju o manipulaciji u odgoju otkrivamo Polićevu misao da se, odgoj ukoliko nije stvaralačko sudjelovanje, komunikacija koja uvažava potrebe odgojenika, pretvara u zloporabu (manipulaciju). Zloporaba je zapravo funkcionalna prilagodba predmeta zloporabe ("odgojenika"), jednosmjerna obrada koja ne ide za optimalnim zadovoljenjem odgojenikovih i odgajateljevih potreba. Upravo se demokratske vlasti prepoznaju po odgoju, a nedemokratske po zlorabljenju i ideološkoj indoktrinaciji. U posljednjem dijelu ovoga članka nalase se Polićeva shvaćanja uloge odgojitelja u odgojno-obrazovnom procesu.
Milan Polić ; filozofija odgoja ; pedagogija ; odgoj ; obrazovanje ; odgojna manipulacija
Milan Polic (Zagreb, 1946 - 2015) is a leading Croatian philosopher education theorist. In the introductory part of this article we will explore Polic's attitudes about the philosophy of education: its task is to view the theoretical basis of critical thinking origins of education. In order open to up new possibilities for pedagogical activities, but also to prevent attempts to manipulate education. Pedagogy is the philosophy of education in action, says Polic, and every teacher is a philosopher. He does not want to say that philosophy of education pedagogy wants to take away her subject (education): philosophy of education is in the end only a philosophy, and therefore, only a critical looks at the same. On the other hend, and this ist his hey thought, when pedagogy aspires to become a normative science of education it acts a research instrument for an ideology. In the chapter on upbringing we start from the basic fact that human nature can be brought up and cultivated. Education is a conscious, deliberate and purposeful action. It is determined by some life values. Polic says that true education cultivates and develops man's creative possibilities. It is a reciprocal process in w
engleski
Educational paradigm in the work of Milan Polic - philosophy for the future
nije evidentirano
Milan Polić ; philosophy of education ; pedagogy ; education ; education ; educational manipulation
nije evidentirano
Podaci o prilogu
123-133.
2017.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Nove smjernice u odgoju i obrazovanju / Znanstveni prinosi Dragutina Rosandića
Brala Mudrovčić, Jasminka
Gospić: Odjel za nastavničke studije u Gospiću Sveučilišta u Zadru
978-953-331-122-7
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096