Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Uloga splitske knjižare Morpurgo u razvoju kulture čitanja u drugoj polovici 19. i prvoj polovici 20. stoljeća (CROSBI ID 395280)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Topić, Nada Uloga splitske knjižare Morpurgo u razvoju kulture čitanja u drugoj polovici 19. i prvoj polovici 20. stoljeća / Lakuš, Jelena (mentor); Zadar, Odjel za informacijske znanosti, . 2015

Podaci o odgovornosti

Topić, Nada

Lakuš, Jelena

hrvatski

Uloga splitske knjižare Morpurgo u razvoju kulture čitanja u drugoj polovici 19. i prvoj polovici 20. stoljeća

Knjižaru Morpurgo osnovao je 1860. godine Vid Morpurgo, poznati splitski preporoditelj, bibliograf, kulturni i privredni djelatnik. Knjižara je u vlasništvu obitelji Morpurgo djelovala do 1943. godine, nakon čega je zatvorena, a njena imovina konfiscirana. Tijekom tog dugog perioda knjižara je djelovala u različitim političkim, društvenim i gospodarskim okolnostima te je bila važna spona između europskog i domaćeg tržišta knjigama. Oslanjajući se na postmodernističke modele i metodologiju anticipiranu u djelima suvremenih teoretičara i povjesničara kulture, povijesti knjige i čitanja (Roberta Darntona, Rogera Chartiera, Pierrea Bourdieua, Michela de Certeaua i Roberta Escarpita) u radu je istraženo poslovanje knjižare Morpurgo tijekom druge polovice 19. i prve polovice 20. stoljeća, dakle u razdoblju koje bilježi porast čitateljske publike na hrvatskom povijesnom prostoru. Kao prikladan metodološki pristup izabrana je studija slučaja (case study), a u istraživanju je korištena metodologija povijesnog istraživanja. Cilj istraživanja bilo je utvrđivanje uloge knjižare Morpurgo u razvoju kulture čitanja u Splitu, Dalmaciji i šire. Istraživački dio rada podijeljen je na četiri vremenska razdoblja (1860-1895 ; 1896.-1918. ; 1918.-1941. ; 1941.-1947.). U svakom razdoblju se nastojalo, koliko su to sačuvani izvori dozvoljavali, obuhvatiti sve segmente poslovanja (dobavljačka mreža, knjižarska promidžba, knjižarska ponuda i potražnja kupaca, nakladnička djelatnost, cijene publikacija, kupci/čitatelji). Rezultati istraživanja pokazali su da je knjižara tijekom cijelog istraživačkog razdoblja imala razvijenu mrežu domaćih i stranih dobavljača koja je uključivala veliki broj nakladnika, knjižara, tiskara, društava i pojedinaca. Njena bogata i raznolika ponuda, kao i nakladnička djelatnost, korespondirala je s društvenim, gospodarskim i kulturnim prilikama u Splitu i Dalmaciji. Odražavala je europska literarna strujanja, kulturnu i političku orijentaciju vlasnika knjižare, ali i potrebe onodobne čitateljske publike. Knjižara je imala i razvijen sustav oglašavanja (oglasi u novinama, časopisima, knjigama, prodajni katalozi, cjenici, izlog knjiga) te uspješnu komunikaciju s kupcima različitih kategorija. Slijedom toga, bila je važan dio infrastrukture koja je omogućavala razvoj kulture čitanja u Splitu i Dalmaciji, pa i šire. Poznavanje poslovanja knjižare Morpurgo u ovom razdoblju doprinos je povijesti knjige i čitanja u Hrvatskoj, a osobito povijesti hrvatskog knjižarstva, koje je za sada vrlo slabo istraženo.

knjižara Morpurgo; knjižarsko poslovanje; Dalmacija; kultura čitanja; povijest knjige; povijest čitanja; 19. i 20. st.

nije evidentirano

engleski

The role of the Split bookstore Morpurgo in the development of reading culture in the second half of the 19th and the first half of the 20th century

nije evidentirano

Morpurgo bookstore; bookstore business; Dalmatia; culture of reading; book history; history of reading; 19th and 20th century

nije evidentirano

Podaci o izdanju

323

10.04.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Odjel za informacijske znanosti

Zadar

Povezanost rada

Informacijske i komunikacijske znanosti