Prijenos zvuka (CROSBI ID 12994)

Autorska knjiga | monografija (stručna)

Domitrović, Hrvoje ; Jambrošić, Kristian ; Petošić, Antonio Prijenos zvuka. Zagreb: Element, 2015

Domitrović, Hrvoje ; Jambrošić, Kristian ; Petošić, Antonio

Gračan, Sandra

Prijenos zvuka

Ova knjiga je prije svega nastala s namjerom da prikaže put zvučne informacije od mjesta nastanka do primatelja informacije na mjestu slušanja. Nastala je kao skup predavanja iz predmeta Prijamnici koji se predavao na diplomskom studijskom programu FER-1 te predmeta Prijenos zvuka koji se predaje na preddiplomskom studiju po programu FER-2 i predmeta Kvaliteta zvuka u radiodifuziji koji se predaje po programu FER-2 na diplomskom studiju. Knjiga je namijenjena studentima predidplomskog i diplomskog studija komunikacijskih smjerova na tehničkim fakultetima i veleučilištima kao i audio-inžinjerima koje detaljnije zanimaju pojedini dijelovi komunikacijskog lanca za prijenos zvuka. U prvom uvodnom poglavlju su opisani osnovni elementi komunikacijskog lanca za prijenos zvuka kao i osnovne značajke komunikacijskog kanala sa smetnjama koje se javljaju u komunikacijskom kanalau. Dan je pregled frekvencijskih pojaseva u kojima se prenosi zvučna informacija. U drugom poglavlju je prikazana povijest radiodfiuzije te analogni sustavi koji se temelje na anmplitudnoj i frekvencijskoj modulaciji signala informacije. Detaljno je obrađen FM sustav koji je i danas u uporabi u Republici Hrvatskoj. Prikazan je stereomultipleksni prijenos signala zvuka sa dodatnim podacima u RDS sustavu. Na kraju poglavlja su detaljno prikazana i mjerenja kvalitete AM i FM prijamnika. U trećem poglavlju su prikazani postupci digitalizacije audiosignala sa Nyquistovom frekvencijom uzorkovanja i sa naduzorkovanjem. Prikazan je postupak uzorkovanja i pogreška preklapanja spektra koja nastaje ako nije dobro odabrana frekvencija uzorkovanja. U postupku kvanzitacije detaljno je opisan utjecaj šuma kvantizacije na omjer signal šum. Prikazana je usporedba Nyquistovih višebitovnih A/D pretvarača sa jednobitovnim sigma-delta pretvaračima koji rade sa puno većom frekvencijom uzorkovanja od Nyquistove. U četvrtom poglavlju su prikazane osnove digitalnih komunikacijskih sustava sa svim digitalnim modulacijskim postupcima. Obrađena je i međusimbolna interferencija i pogreške koje nastaju kada digitalni signal prolazi kroz komunikacijski kanal. Prikazan je postupak usporavanja toka podataka i pretvaranja bitova u simbole ovisno o modulacijskom postupku (QPSK, QAM). Obrađen je i prijenos sa više podnosilaca kada se tok podataka dodatno usporava primjenama FDM i OFDM postupaka te se time smanjuje širina pojasa u frekvencijskoj domeni. U petom poglavlju su prikazana struktura slušnog sustava i osnovni principi redukcije toka podataka koji se temelje na karakteristikama ljudskog sluha. U šestom poglavlju su opisani sustavi za digitalnu radiodifuziju zvuka: DSR, ADR, DAB, DAB+, DRM, DRM+, DVB-T, DVB-T2, HD-Radio i Internet Radio. Ovi sustavi nisu namijenjeni samo za prijenos informacije zvuka već se mogu koristiti i za prijenos drugih informacija (slika, dodatni podaci, općenito multimedijski podaci). Osnovna karakteristika ovih sustava je da se ovisno o uvjetima propagacije u kanalu mogu mijenjati parametri odašiljanja (zaštitini interval, modulacijski postupak, kanalni koder). U sedmom poglavlju su opisani višekanalni sustavi za reprodukciju zvuka. U osmom poglavlju su detaljno obrađeni tehnološki prostori na radijskim postajama (studija i režije) sa svim akustičkim zahtjevima (zvučna izolacija, buka, vrijeme odjeka). Posebna pažnja je posvećena akustičkom projektiranju takvih prostora s obzirom na objektivne akustičke parametre. U devetom poglavlju je dan pregled digitalnih sustava za radiodifuziju po pojasevima koji se koriste za radiodifuziju zvuka i drugih informacija. Razmotreni su potencijalni sustavi digitalne radiodifuzije za prelazak na digitalno emitiranje u Republici Hrvatskoj. Kniga će koristiti svim čitateljima za upoznavanjem sa osnovnim principima prijenosa zvučne informacije od mjesta nastanka do prijama. Osnovni principi u knjizi su nadograđeni sa specijaliziranim informacijama poput mjerenja na pojedinim komponentama sustava radi osiguravanja kvalitete prijenosa zvučne informacije.

radiodifuzija zvuka; digitalilzacija audiosignala; percepcijsko audio kodiranje

Sound transmission

sound broadcasting; audio digitization; perceptual audio encoding