Odnos ličnosti, glazbenih preferencija te rizičnog i delinkventnog ponašanja (CROSBI ID 395949)

Pandžić, Mario Odnos ličnosti, glazbenih preferencija te rizičnog i delinkventnog ponašanja / Šakić, Vlado (mentor); Vrselja, Ivana (neposredni voditelj). Zagreb, Hrvatski studiji, . 2013

Pandžić, Mario

Šakić, Vlado

Vrselja, Ivana

Odnos ličnosti, glazbenih preferencija te rizičnog i delinkventnog ponašanja

Glavni cilj ovog istraživanja bio je istražiti međuodnos temeljnih dimenzija ličnosti, preferencija pojedinih glazbenih žanrova i rizičnog i delinkventnog ponašanja. U tom kontekstu, nastojao se provjeriti doprinos temeljnih dimenzija ličnosti objašnjenju preferencije problematičnih glazbenih žanrova te dodatno provjeriti imaju li takve preferencije ulogu medijatora u odnosu između temeljnih dimenzija ličnosti i rizičnog i delinkventnog ponašanja. Osim preferencija heavy metal, rap/hip-hop te dance/elektroničke glazbe u obzir su uzete i preferencije turbo- folk žanra. U istraživanju je sudjelovalo 393 učenika (186 dječaka i 193 djevojčice) srednjih škola na području Zagreba, čija je prosječna dob iznosila 16 godina. Primijenjeni su sljedeći instrumenti: skraćena verzija IPIP upitnika (eng. International personality item pool ; Goldberg, 1999) - IPIP 15 (Milas, 2007) ; revidirana i za potrebe ovog istraživanja prilagođena forma Kratkog testa glazbenih preferencija (eng. Short test of music preferences- Revised ; STOMP-R ; Rentfrow i Gosling, 2003) te upitnik Samoiskaza rizičnog i delinkventnog ponašanja mladih (Ručević, Ajduković i Šincek, 2009). Istraživanjem je utvrđeno kako temeljne dimenzije ličnosti, povrh osnovnih demografskih obilježja sudionika, dodatno objašnjavaju samo manji dio varijance preferencije heavy metal, turbo-folk te rap/hip-hop glazbe. Pri tome su izraženija ekstraverzija te snižena emocionalna stabilnost, ugodnost i intelekt predviđali preferenciju turbo-folk glazbe. S druge strane, snižena ekstraverzija i izraženiji intelekt su predviđali preferenciju heavy metal glazbe, dok su preferenciju rap/hip-hop glazbe predviđale izraženija ekstraverzija i snižena savjesnost. U slučaju dance/elektroničke glazbe temeljne dimenzije ličnosti nisu se pokazale značajnim u predikciji iste. U kontekstu potencijalnih indirektnih učinaka temeljnih dimenzija ličnosti na rizično i delinkventno ponašanje kroz preferencije problematičnih glazbenih žanrova, isti su utvrđeni jedino u slučaju turbo-folk glazbe i to na način da su izraženija ekstraverzija i savjesnost, odnosno snižena emocionalna stabilnost, ugodnost i intelekt predviđale veću preferenciju turbo- folk glazbe, što je onda predviđalo veću sklonost rizičnom i delinkventnom ponašanju. Važno je naglasiti da medijacijska analiza nije provedena u slučaju rap/hip- hop, kao i dance elektroničke glazbe zbog dobivenih značajnih interakcija između preferencije istih i temeljnih dimenzija ličnosti.

ličnost ; glazbene preferencije ; rizično i delinkventno ponašanje

The relationship between personality, music preferences and risk- taking and delinquent behaviour

personality ; music preferences ; risk-taking and delinquent behaviour