Usporedba individualnog i grupnog probirnog instrumenta za ispitivanje jezičnih sposobnosti kod predškolske djece (5 i 6 godina) (CROSBI ID 396101)

Olujić, Marina Usporedba individualnog i grupnog probirnog instrumenta za ispitivanje jezičnih sposobnosti kod predškolske djece (5 i 6 godina) / Kuvač Kraljević, Jelena (mentor); Hržica, Gordana (neposredni voditelj). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, . 2014

Olujić, Marina

Kuvač Kraljević, Jelena

Hržica, Gordana

Usporedba individualnog i grupnog probirnog instrumenta za ispitivanje jezičnih sposobnosti kod predškolske djece (5 i 6 godina)

Rani razvoj jezika složen je proces koji se događa u korak s brojnim drugim procesima poput fizičkog razvoja, razvoja socijalizacije i kognicije. Upravo složenost djetinjstva kao razvojnog razdoblja može kreirati različita odstupanja od predviđenih normi u jezičnom razvoju.Probirni ili trijažni testovi uobičajeni su postupak za rano prepoznavanje problema u kliničkim područjima pa tako i teškoća vezanih uz jezični razvoj.U Hrvatskoj trenutno ne postoji standardizirani instrument za probir jezičnih sposobnosti kod djece predškolskog uzrasta već se u praksi susreće neformalno testiranje grupnim probirnim postupkom. Cilj ovog istraživanja je konstruirati i usporediti instrumente za individualni i grupni probir jezičnih sposobnosti za predškolsku djecu (5 i 6 god) kako bi se otkrile prednosti i nedostaci oba načina probira te utvrditi postojanje razlika između 5-godišnjaka i 6- godišnjaka u razvijenosti jezičnih sposobnosti. Ovo istraživanje ostvaruje se u sklopu projekta Preduvjeti akademskog uspjeha: rano prepoznavanje jezičnih teškoća (IPA4.1.2.2.02.01.c02) te su u u tu svrhu konstruirana dva instrumenta: instrument za individualni te instrument za grupni probir jezičnih sposobnosti za dob 5 i 6 godina. Konstrukcija i analiza probirnih instrumenata provedena na temelju rezultata dobivenih na stratificiranom uzorku od 457 ispitanika (244 petogodišnjaka (M=133 i Ž=111) i 213 šestogodišnjaka (M=96 i Ž=117)). Rezultati pokazuju kako su metrijske karakteristike instrumenta za grupni probir jezičnih sposobnostilošije od onih na instrumentu individualnog probira. T-testom za nezavisne uzorke dobivena je statistički značajna razlika između 5-godišnjaka i 6-godišnjaka u razvijenosti jezičnih sposobnosti procjenjenih individualnim jezičnim probirom.

probir jezičnih sposobnosti ; individualni probir jezičnih sposobnosti ; grupni probir jezičnih sposobnosti ; jezično kašnjenje ; predškolska dob

Comparison of language abilities screening tests: Individual and group screening for preschoolers (ages 5 and 6)

screening of language abilities ; individual screening of language abilities ; group screening of language abilities ; language delay ; preschool years