Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Danica Pinterović i muzealizacija zbirki slavonskog plemstva (CROSBI ID 219937)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Najcer Sabljak, Jasminka Danica Pinterović i muzealizacija zbirki slavonskog plemstva // Osječki zbornik, 1 (2018), 34; 99-107

Podaci o odgovornosti

Najcer Sabljak, Jasminka

hrvatski

Danica Pinterović i muzealizacija zbirki slavonskog plemstva

Dr. sc. Danica Pinterović svojim je dugim i plodnim profesionalnim djelovanjem ostavila dubok trag na području muzejske djelatnosti. U tom je segmentu dala osobit doprinos u razdoblju nakon Drugoga svjetskoga rata, kad je bila angažirana na poslovima spašavanja i muzealizacije plemićkih zbirki s područja istočne Hrvatske. Od 1946. godine aktivno je djelovala, uz svoj rad u osječkom muzeju, i kao članica KOMZA-e, posebne komisije Ministarstva prosvjete koja je u cijeloj Hrvatskoj djelovala na spašavanju od uništenja i prikupljanju umjetničke građe. U borbi s vremenom i svim zaprekama, do mnogih su slavonskih i srijemskih mjesta članovi KOMZA-e stizali prekasno za spas ugroženog materijala, no pri njegovu preuzimanju sastavljali su iznimno važne popise umjetnina s temeljnim podacima o određenom djelu. Najveći broj građe koju je preuzela ta komisija, odnosno stručno obradila D. Pinterović, danas čini najvrjedniji dio fundusa muzejskih ustanova istočne Hrvatske. Zahvaljujući naporima D. Pinterović, spašen je vrlo mali, no neprocjenjivo vrijedan dio iločke zbirke. Nešto veći broj spašenih umjetnina dolazi iz Vukovara, iako je i vukovarska zbirka sačuvana samo segmentarno, a dio vrijednoga materijala odvezen je, usprkos naporima KOMZA-e, u Srbiju. No, posebno je uspješan bio rad D. Pinterović na spašavanju valpovačke zbirke. Zahvaljujući grofici Juliji Normann, koja je do 1952. živjela u Valpovu, te nastojanjima D. Pinterović i ostalih članova KOMZA-e, spašena je i uspješno muzealizirana gotovo sva građa iz valpovačkog dvorca, što predstavlja iznimku u odnosu na ostali materijal iz plemićkih zbirki istočne Hrvatske. Djelatnost KOMZA-e odvijala se u iznimno teškim uvjetima, osobito zbog nedostatka stručnoga i osposobljenog osoblja, nedostatka prijevoznih sredstava te nedostatka adekvatnog prostora za skladištenje prikupljenoga materijala. U takvim uvjetima D. Pinterović poduzimala je velike napore. Iz sačuvanih arhivskih dokumenata i dnevničkih zapisa može se pratiti koliko je D. Pinterović svojim savjesnim stručnim radom uspješno djelovala u spašavanju dragocjenog dijela naše kulturne baštine. Upravo zahvaljujući njezinu radu, muzealizacija plemićkih zbirki bila je uspješna, a u muzejske ustanove ušla je iznimno vrijedna građa. Ona je i danas temelj istraživanja i prezentacije kulturne baštine plemićkih obitelji istočne Hrvatske. // Dr. Danica Pinterović left a deep mark in the field of museum work with her long and fruitful professional work. In that segment, she contributed most in the period after World War II, when she was assigned the task of salvaging and musealisation of noble collections in Eastern Croatia. Since 1946, in addition to her work in Osijek museum, she was an active member of KOMZA, a special Committee of the Ministry of Education, which worked on salvaging and collecting museum materials. In a fight against time and various obstacles, members of KOMZA arrived in a lot of villages in Slavonia and Syrmia too late to save the endangered materials, but when they collected them, they made exceptionally important lists of artwork with basic information about a certain work. The biggest amount of material collected by the Committee, which was professionally organised by Danica Pinterović, makes up the most valuable part of the museum fund in Eastern Croatia institutions. Thanks to the efforts of Danica Pinterović, a very small, but priceless part of the Ilok Collection was saved. A slightly larger number of works of art comes from Vukovar, but the Vukovar Collection was also saved only in segments, and a part of the valuable material was taken, despite KOMZA’s efforts, to Serbia. However, Danica Pinterović was particularly successful in saving the Valpovo Collection. Thanks to the countess Julia Normann, who lived in Valpovo until 1952, and the efforts of Danica Pinterović and other members of KOMZA, almost all the material from the Valpovo castle was saved and successfully musealised, which is an exception in comparison with other materials from noble collections in Eastern Croatia. KOMZA’s work was conducted in extremely difficult conditions, especially because of the lack of professional and educated staff, the lack of means of transport, and the lack of adequate storage space for the material collected. In those conditions, Danica Pinterović worked exceptionally hard. From the salvaged archival documents and diary logs, we can see how successful Danica Pinterović was in salvaging an invaluable part of our cultural heritage by working devotedly and professionally. We have her work to thank for the successful musealisation of noble collections and for having exceptionally valuable materials in museum institutions. They remain a basis for research and presentation of the cultural heritage of noble families in Eastern Croatia even today.

Danica Pinterović ; KOMZA, iločka zbirka, vukovarska zbirka, valpovačka zbirka

nije evidentirano

engleski

Danica Pinterović and Musealisation of Slavonian Nobles Collections

nije evidentirano

Danica Pinterović ; KOMZA, Ilok Collection, Vukovar Collection, Valpovo Collection

nije evidentirano

Podaci o izdanju

1 (34)

2018.

99-107

objavljeno

0473-4882

Povezanost rada

Povijest umjetnosti