O obrazovnoj politici iz različitih perspektiva (CROSBI ID 13043)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena)

Kovač, Vesna ; Rafajac, Branko ; Buchberger, Iva O obrazovnoj politici iz različitih perspektiva. Rijeka, 2015

Kovač, Vesna ; Rafajac, Branko ; Buchberger, Iva

O obrazovnoj politici iz različitih perspektiva

Monografija O obrazovnoj politici iz različitih perspektiva donosi teorijski prikaz aktualnih trendova globalnih obrazovnih politika, s posebnim fokusom na aktivno sudjelovanje i suradničko uključivanje različitih dionika u proces donošenja odluka o ključnim pitanjima obrazovanja. U monografiji se posebno naglašava uloga učitelja u donošenju odluka, izradi i provedbi reformskih promjena koje donose nacionalne i globalne politike budući da nedavna istraživanja upućuju na osobitu važnost učitelja za uspješnu provedbu promjena obrazovnih programa i reformskih promjena. Uz teorijski prikaz, monografija donosi i rezultate preliminarnog empirijskog istraživanja o važnosti kompetencija učitelja za izradu i provedbu obrazovnih politika, ovladanosti učitelja tim kompetencijama te aktualnom stanju obrazovnog sustava u RH i suradnji dionika u obrazovnom sustavu. Svrha istraživanja bila je steći uvid u navedeni problem i izraditi teorijsko-empirijsku osnovu za opsežnije i intenzivnije istraživanje problematike distributivnog vođenja, odnosno uloga pojedinih dionika i njihovih interakcija u izradi i provedbi obrazovnih politika u okviru obrazovnog sustava RH. Istraživanjem je obuhvaćeno ukupno 396 učitelja osnovnih i srednjih škola, 116 nastavnika i suradnika na sveučilištima koji sudjeluju u izvođenju programa studija učiteljskog i nastavničkog smjera i 112 donositelja odluka iz domena javne obrazovne politike, od nacionalne razine do razine ravnatelja škola. Nalazi istraživanja upućuju na postojanje negativnih obilježja obrazovne politike, obrazovnog sustava i obrazovnih reformi RH koja procjenjuju sudionici istraživanja. Usklađenost niskih procjena svih triju skupina sudionika istraživanja pojačava poruke koje proizlaze iz istraživanja. Posebice valja izdvojiti one rezultate koji se odnose na nepovjerenje većeg dijela sudionika u ispravnost odluka koje se donose na nacionalnoj razini, uključujući i iskaze nepovjerenja u kompetentnost političara, učinkovitost obrazovnih reformi, način donošenja odluka te primjerenost donesenih odluka školskoj, odnosno nastavnoj praksi. Nalazi upućuju i na to da učiteljima nedostaje profesionalna i društvena potpora te da se učitelje nedovoljno uključuje u osmišljavanje obrazovnih reformi. Nalazi nadalje upućuju i na nedovoljnu povezanost u vertikali upravljanja obrazovnim sustavom, posebno na relaciji između autoriteta na nacionalnoj razini i onih na razini lokalne, odnosno regionalne samouprave, a potom i prema razini pojedinih škola. Uz to, upozorava se i na nedovoljnu povezanost škola i visokoškolskih institucija. Na temelju dobivenih nalaza, monografija donosi prijedlog primjerenih i dostupnih mehanizmima koje dionici obrazovnog sustava mogu primijeniti s namjerom jačanja poželjnih obilježja i praksi, poput unapređenja sustava alokacije financijskih sredstava prema jedinicama lokalnih samouprava ; snažnijeg uključivanja učitelja u proces osmišljavanja obrazovnih reformi i prilagodbe uvjeta njihovoj uspješnijoj implementaciji ; osmišljavanja učinkovitog sustava praćenja i usavršavanja kvalitete onih odluka koje su delegirane na nižu razinu upravljanja ili koje izvršavaju za to ovlaštene ustanove ili autoriteti ; povećanja javnih financijskih ulaganja u sustav obrazovanja ; osiguravanje potpore visokoškolskim institucijama za odvijanje primarnih znanstveno- istraživačkih i nastavnih djelatnosti ; pružanja stalne profesionalne podrške učiteljima u odvijanju aktivnosti školskog i nastavnog rada ; jačanja suradnje s predstavnicima ustanova vanjskog okruženja škola ; te konačno, prihvaćanja vlastite uloge i odgovornosti dionika u izradi i provedbi ključnih odluka obrazovne politike.

obrazovna politika ; donošenje odluka ; učitelji

On educational policy from different perspective

educational policy ; decision making ; teachers