Bajkovitost : od morfologije do recepcije Andersenovih djela (CROSBI ID 220155)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Rajh, Arian Bajkovitost : od morfologije do recepcije Andersenovih djela // Književna smotra : časopis za svjetsku književnost, 139 (2006), 1; 3-12

Rajh, Arian

Bajkovitost : od morfologije do recepcije Andersenovih djela

Autor članka proučava Andersenov opus prema žanrovskim odrednicama bajke. Analiziraju se morfološke osobine djela, odnosi teksta i konteksta u tvorbi svijeta djela te učinak na recepciju djela. U prvoj vrsti analize proučavaju se postupci likova s obzirom na radnju (Proppove funkcije) i Andersenovo preuzimanje i odstupanje od žanrovskih obrazaca bajke. Nadalje, autor analizira izgradnju svijeta djela, fikcionalnost (Genette), “defikcionalizaciju” i mimetičnost Andersenove bajke. Andersenova se bajka razlikuje od usmene više na razini svijeta djela nego na morfološkoj razini. Analiza recepcije polazi od činjenice da Andersenova bajka i dalje postavlja izvorna pitanja usmene bajke o pravednosti svijeta, iako ona je dosta složenija tvorba, tek izvedena iz usmene bajke kao jednostavnog oblika (Jolles). Načelo usmene bajke jest suđenje lažnim junacima i protivnicima te davanje zadovoljštine publici, a Andersen ovdje daje uputu kako bi realni svijet bio pravedniji, otprilike kao i bajkovni. Pritisak zbilje u Andersenovom opusu nije uništio bajkovnu fikciju, a Andersen nudi primateljima pripremu za situacijsko djelovanje koje nas vodi do pravednijih postupaka u zbilji.

morfologija bajke ; semiotika ; H. C. Andersen

The essence of fairy-tale : Hans Christian Andersen's works between morphology and reception

morphology of a folktale ; semiotics ; H.C. Andersen