Tanahna galija : antologija usmene lirike iz Dalmacije (CROSBI ID 87)

Urednička knjiga | antologija

Tanahna galija : antologija usmene lirike iz Dalmacije / Perić-Polonijo, Tatjana (ur.) Split: Književni krug Split, 1996

Perić-Polonijo, Tatjana

Fisković, Cvito

Tanahna galija : antologija usmene lirike iz Dalmacije

Naslanjajući se na rad pjesnika i folklorista Olinka Delorka, autorica je u Tanahnoj galiji nastojala pokazati kako se usmenoj lirskoj poeziji na jugu Hrvatske ne može poreći autohtonost, ali, istovremeno valja u njoj prepoznati i zapadne pjesničke tradicije izražene u motivima, u oblikovanju i u općoj intonaciji. Dodiri i utjecaji tih tradicija s onima što su dolazile na jadransku obalu iz dinarskog kopnenog zaleđa stvorili su u Dalmaciji usmenu poeziju osebujne ljepote. Antologija sadrži uvodnu studiju, bilješke i rječnik. Građu čine mali oblici, lirske pjesme, kraće pripovjedne pjesme (kraće balade i romance) i bugarštice. Uvodna studija donosi dijakronijski pregled zapisivanja usmenih lirskih pjesama, od 15. stoljeća do danas, zatim podatke o kazivačima i istraživačima usmenoga lirskog pjesništva na tlu Dalmacije, u prošlosti i sadašnjosti (onoliko koliko se do tih podataka moglo doći). U uvodu je naglašena regionalna specifičnost usmenih pjesama iz Dalmacije, ali i povezanost s ostalim mediteranskim, hrvatskim, južnoslavenskim i europskim usmenim oblicima. Na kraju knjiga sadrži biljeske koje donose detaljne podatke o kazivaču, zapisivaču i objavljivanju pojedine pjesme (ako su te činjenice poznate) ; popis pjesama po rednom broju te širi popis publikacija i rukopisnih zbirki medju kojima su i one iz kojih su izabrani tekstovi pjesama. Tanahna galija antologijskim izborom svjedoči o pjesničkim, književnim aspektima usmene poezije iz Dalmacije, te o kreativnosti nekadašnjih i sadašnjih stvaratelja i prenositelja.

usmene pjesme; lirika; Dalmacija

Thin (delicate) galley : anthology of oral lyric of Dalmatia

oral poems; lyric; Dalmatia