Dramske i kazališne aktivnosti osoba s invaliditetom u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 397459)

Krajnović, Dorica Dramske i kazališne aktivnosti osoba s invaliditetom u Republici Hrvatskoj / Miholić, Damir ; Lisak, Natalija (mentor); Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, . 2015

Krajnović, Dorica

Miholić, Damir ; Lisak, Natalija

Dramske i kazališne aktivnosti osoba s invaliditetom u Republici Hrvatskoj

Dramsko doživljavanje svijeta jedno je od urođenih čovjekovih značajki unutar kojeg raspolaže temeljnom sposobnošću dramatiziranja koja mu je prirođena kao jezik i gesta. Postavljanje dramskog književnog teksta na pozornicu, odnosno stvaranje predstave, nije više krajnji ili jedini cilj bavljenja dramskom aktivnošću. Ciljevi su brojniji, složeniji i usmjereni obogaćivanju iskustava, razvijanju društvenih sposobnosti i vještina, kreativnosti, jačanju samopouzdanja i osobnog izražavanja. Obzirom na primjenjivost dramskih aktivnosti unutar pedagoške prakse i kazališta cilj istraživanja je ispitivanje područja dramskog odgoja i kazališta u populaciji osoba s invaliditetom, odnosno formalnu, sadržajnu i doživljajnu strukturu ovih aktivnosti u kontekstu edukacijsko – rehabilitacijskih, socijalnih i umjetničkih aspekata života ove populacije uvažavajući perspektivu voditelja dramskih skupina, članova kazališnih skupina i djece i mladih s invaliditetom. Sudionici ovog istraživanja su voditelji dramskih skupina osoba s invaliditetom, članovi kazališnih skupina/glumaca osoba s invaliditetom i djeca i mladi s invaliditetom uključeni u dramske skupine. Podaci su prikupljeni metodom polustrukturiranog intervjua te su analizirani i obrađeni metodom kvalitativne analize. Nalazi istraživanja upućuju na to da su voditelji dramskih skupina osoba s invaliditetom uspješni u realizaciji planiranih dramskih aktivnosti i ciljeva unatoč mnogim preprekama te zadovoljni svojim radnim učinkom. Članovi kazališnih skupina/glumci temeljnu sigurnost u kontekstu svojeg kreativnog djelovanja stječu u matičnim udrugama(kazalištima) te ukazuju na problem institucionalizacije kazališta. Dramske i kazališne aktivnosti djece i mladih osoba uključenih u dramske skupine služe za promicanje dječje kreativnosti i mašte te daju mogućnost vraćanja temeljnim ljudskim vrijednostima. Inkluzija je moćno sredstvo za potencijalnu institucionalizaciju dramskih i kazališnih djelatnosti i jačanje inkluzivnog kazališta, ali je i posljedica manipulacije osoba s invaliditetom od strane medija i tzv. politike milosrđa. Uklanjanjem učinaka getoizacije i stigmatizacije kazališnih umjetnika s invaliditetom, omogućuje se njihovo ravnopravno sudjelovanje u umjetničkim djelatnostima.

dramske i kazališne aktivnosti; dramski odgoj; kazalište; osobe s invaliditetom

Drama and theater activities of persons with disabilities in Croatia

drama and theater activities; drama education; theater; persons with disabilities