Analiza pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima (CROSBI ID 397587)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Luketin, Josipa
Kuvač Kraljević, Jelena
hrvatski
Analiza pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima
Teškoće u proizvodnji pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima opisane su u mnogim stranim istraživanjima, međutim jako malo podataka se može pronaći o proizvodnji pisanog jezika navedene populacije u hrvatskom jeziku. U cilju boljeg razumijevanja jezičnih poremećaja i osobitosti koje prate proizvodnju pisanog jezika u hrvatskom jeziku, ovim istraživanjem je uspoređeno postignuće osoba s disleksijom (N=6), Brocinom afazijom (N=6) i njihovih kontrolnih skupina (N=2x6) u zadacima diktata i eseja s obzirom na leksičke i sintaktičke mjere te broj proizvedenih pogrešaka. Diktati i eseji su prikupljeni u sklopu RAPUT projekta kojim se stvara korpus pisanog jezika u svrhu razvoja programa podrške osobama s jezičnim poremećajima pri unosu teksta. Analizirane leksičke mjere obuhvaćaju broj pojavnica, natuknica i njihov odnos. Sintaktička mjera odnosi se na prosječnu duljinu iskaza. Broj i vrsta pogrešaka analizirani su pomoću sustava klasifikacije pogrešaka osmišljenog za tu potrebu. Rezultati pokazuju statistički značajno lošije postignuće osoba s afazijom na sintaktičkim i leksičkim mjerama u odnosu na kontrolne ispitanike te nepostojanje razlika u navedenim mjerama između ispitanika s disleksijom i njihovih kontrolnih parnjaka. Nadalje, uočen je općenito veći i raznovrsniji broj pogrešaka u diktatima i esejima osoba s jezičnim poremećajima, no samo su se neke pokazale statistički značajnima – veći broj leksičkih i pravopisnih pogrešaka u eseju ispitanika s disleksijom i veći broj pogrešaka u pisanju č i ć, zamjene i ispuštanja grafema u diktatu osoba s afazijom. Osim toga, osobe s jezičnim poremećajima proizvodile su specifične i drugačije greške koje nisu pronađene kod urednih ispitanika. Dobiveni rezultati omogućili su bolji uvid u obilježja proizvodnje pisanog jezika, zahvaljujući čemu je moguća je primjena učinkovitijih strategija u pružanju podrške osobama s jezičnim poremećajima.
disleksija; afazija; pisani jezik; diktat; esej
nije evidentirano
engleski
Analysis of written language in adults with language disorders
nije evidentirano
dyslexia; aphasia; written language; dictation; essay
nije evidentirano
Podaci o izdanju
57
16.09.2015.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb