Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Analiza pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima (CROSBI ID 397587)

Ocjenski rad | diplomski rad

Luketin, Josipa Analiza pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima / Kuvač Kraljević, Jelena (mentor); Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, . 2015

Podaci o odgovornosti

Luketin, Josipa

Kuvač Kraljević, Jelena

hrvatski

Analiza pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima

Teškoće u proizvodnji pisanog jezika odraslih osoba s jezičnim poremećajima opisane su u mnogim stranim istraživanjima, međutim jako malo podataka se može pronaći o proizvodnji pisanog jezika navedene populacije u hrvatskom jeziku. U cilju boljeg razumijevanja jezičnih poremećaja i osobitosti koje prate proizvodnju pisanog jezika u hrvatskom jeziku, ovim istraživanjem je uspoređeno postignuće osoba s disleksijom (N=6), Brocinom afazijom (N=6) i njihovih kontrolnih skupina (N=2x6) u zadacima diktata i eseja s obzirom na leksičke i sintaktičke mjere te broj proizvedenih pogrešaka. Diktati i eseji su prikupljeni u sklopu RAPUT projekta kojim se stvara korpus pisanog jezika u svrhu razvoja programa podrške osobama s jezičnim poremećajima pri unosu teksta. Analizirane leksičke mjere obuhvaćaju broj pojavnica, natuknica i njihov odnos. Sintaktička mjera odnosi se na prosječnu duljinu iskaza. Broj i vrsta pogrešaka analizirani su pomoću sustava klasifikacije pogrešaka osmišljenog za tu potrebu. Rezultati pokazuju statistički značajno lošije postignuće osoba s afazijom na sintaktičkim i leksičkim mjerama u odnosu na kontrolne ispitanike te nepostojanje razlika u navedenim mjerama između ispitanika s disleksijom i njihovih kontrolnih parnjaka. Nadalje, uočen je općenito veći i raznovrsniji broj pogrešaka u diktatima i esejima osoba s jezičnim poremećajima, no samo su se neke pokazale statistički značajnima – veći broj leksičkih i pravopisnih pogrešaka u eseju ispitanika s disleksijom i veći broj pogrešaka u pisanju č i ć, zamjene i ispuštanja grafema u diktatu osoba s afazijom. Osim toga, osobe s jezičnim poremećajima proizvodile su specifične i drugačije greške koje nisu pronađene kod urednih ispitanika. Dobiveni rezultati omogućili su bolji uvid u obilježja proizvodnje pisanog jezika, zahvaljujući čemu je moguća je primjena učinkovitijih strategija u pružanju podrške osobama s jezičnim poremećajima.

disleksija; afazija; pisani jezik; diktat; esej

nije evidentirano

engleski

Analysis of written language in adults with language disorders

nije evidentirano

dyslexia; aphasia; written language; dictation; essay

nije evidentirano

Podaci o izdanju

57

16.09.2015.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Zagreb

Povezanost rada

nije evidentirano