Odnos otkrivanja informacija i činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta (CROSBI ID 629032)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Tomašić Humer, Jasmina ; Šincek, Daniela ; Milić, Marija
hrvatski
Odnos otkrivanja informacija i činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta
Otkrivanje informacija o sebi u kontekstu informacijsko-komunikacijskih tehnologija (IKT) omogućuje različite, pa i nepoželjne posljedice. Često se mogu čuti javna upozorenja, namijenjena osobito djeci i mladima, o važnosti opreza pri otkrivanju vlastitih informacija na internetu. Istovremeno, otkrivanje određenih informacija o sebi koristimo i u svrhu samoprezentacije i upravljanja dojmom o sebi. Imajući to na umu jasno je da odabir koje informacije i kada te kome sve otkriti putem IKT-a uključuje pažljivo uspostavljanje ravnoteže. Uobičajeno je povezivati otkrivanje informacija o sebi s povećanjem vjerojatnosti da doživimo nasilje preko interneta ili uživo. Cilj ovog istraživanja je bio provjeriti odnos otkrivanja informacija i činjena i doživljavanja nasilja preko interneta na skupini osnovnoškolaca. Istraživanje je provedeno na 505 učenika viših razreda (od toga 258 dječaka) iz četiri osnovne škole sa šireg područja grada Osijeka. Osim demografskih varijabli sudionici su popunili Skalu doživljavanja i činjenja nasilja preko interneta (engl. Cyber victim and bullying scale, Cetin, Yaman i Peker, 2011) te Skalu otkrivanja informacija na internetu (konsturirana za potrebe ovog istraživanja). Utvrđeno je kako učenici šestih razreda (F (3, 468) = 6.678, p = .000) i djevojčice (F (1, 468) = 42.219, p = .000) iskazuju niže razine otkrivanja informacija na internetu nego dječaci i stariji učenici. U razini doživljenog nasilja mlađi sudionici izvještavaju o manjim razinama doživljenog nasilja (F (3, 473) = 5.492, p = .001). Što se tiče samoiskazanog činjenja nasilja preko interneta, dječaci izjavljuju da češće čine nasilje (F (1, 467) = 5.191, p = .023). Također, učenici osmog razreda su češće nasilni preko internata od učenika petog i šestog razreda (F (3, 467) = 5.541 p = .001). Kada je kao kriterijska varijabla odabrano doživljeno nasilje preko interneta, dob sudionika (β = .083, p = .034) i činjenje nasilja preko interneta (β = .560, p = .000) objasnili su oko 33% varijance kriterija (F (4, 454) = 55.59, p = .000). Značajni prediktor činjenja nasilja, osim doživljenog nasilja (β = .517, p = .000) bilo je i otkrivanja informacija na internetu (β = .235, p = .000), pri čemu je objašnjeno 38% varijance činjenja nasilja (F (4, 454) = 69.63, p = .00). Podaci očekivano ukazuju da su dječaci i stariji učenici skloniji više činiti nasilje preko interneta, a donekle neočekivanim bi se mogao smatrati nalaz da otkrivanje informacija doprinosi objašnjenju činjenja, ali ne i doživljavanja nasilja preko interneta. Ovi podaci mogu ukazivati da otkrivanje informacija, suprotno raširenom mišljenju prema kojem ono povećava vulnerabilnost pojedinca, ukazuje na sklonost rizičnijem ponašanju (npr. ignoriranju upozorenja o potencijalnim opasnostima koje iz toga proizlaze).
otkrivanje informacije; činjenje nasilja preko interneta; doživljavanje nasilja preko interneta
nije evidentirano
engleski
Information disclosure and committing and experiencing of cyberbullying
nije evidentirano
information disclosure; committing cyberbullying; experiencing cyberbullying
nije evidentirano
Podaci o prilogu
230-232.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Savremeni trendovi u psihologiji 2015 - knjiga sažetaka
Pajić, Dejan ; Dinić, Bojana
Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu
978-86-6065-333-0
Podaci o skupu
Savremeni trendovi u psihologiji 2015
predavanje
29.10.2015-31.10.2015
Novi Sad, Srbija