Odnos znanja o nasilju preko interneta otkrivanja informacija o sebi te činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta (CROSBI ID 629365)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Šincek, Daniela ; Tomašić Humer, Jasmina ; Duvnjak, Ivana ; Milić, Marija ; Babić Čikeš, Ana
hrvatski
Odnos znanja o nasilju preko interneta otkrivanja informacija o sebi te činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta
Razvoj informacijsko – komunikacijskih tehnologija (IKT) pred mlade ljude, osim brojnih mogućnosti, stavlja i određene izazove. Činjenje i doživljavanje nasilja preko interneta je danas široko prepoznat kao značajan izazov u području korištenja IKT-a kod mladih. Uz uključenost u nasilje preko interneta vezuje se otkrivanje informacija o sebi na internetu, čime se mlada osoba potencijalno izlaže neželjenim iskustvima, kao i prepoznavanje što je nasilje preko interneta budući se u ranijim istraživanjima i iskustvima pokazalo da razlike u znanju mogu dovesti do uključivanja u nasilje preko interneta. Cilj ovog rada je provjeriti odnos znanja o nasilju preko interneta i otkrivanja informacija o sebi na internetu te uključenosti u nasilje preko interneta. Istraživanje je provedeno na 333 osječka srednjoškolca (od toga 203 mladića). Sudionici su popunili anketu o otkrivanju informacija o sebi na internetu, anketu kojom se ispitivalo znanje o nasilju preko interneta te Skalu doživljavanja i činjenja nasilja preko interneta. Pokazalo se da učenici koji više otkrivaju informacije o sebi na internetu manje prepoznaju što je to nasilje preko interneta (r=-.187, p<.001) te više čine (r=.247, p<.001) i doživljavaju (r=.125, p<.05) nasilje preko interneta. Učenici koji više znaju o tome što je to nasilje preko interneta, to nasilje manje čine (r=-.382, p<.001) i doživljavaju (r=-.200, p<.001). Djevojke pokazuju veće znanje o nasilju preko interneta nego mladići (rpb=.308, p<.001) i manje čine nasilje preko interneta (rpb=-.196, p<.001). Utvrđena je i visoka povezanost činjenja i doživljavanja nasilja preko interneta (r=.581, p<.001) što je vjerojatno određeno i načinom mjerenja, tj. korištenjem istih čestica koje su različito usmjerene („meni su činili“ i „ja sam činio“). Dobiveni podaci ukazuju na potencijalnu zaštitnu ulogu znanja o tome što je nasilje preko interneta jer učenici koji više znaju o ovoj temi ne samo da manje čine i doživljavaju nasilje već i manje otkrivaju o sebi, tj. koriste određene zaštitne strategije. To smanjeno otkrivanje informacija je povezano i s manjom uključenosti u nasilje preko interneta te se može zaključiti da su obje praćene varijable (znanje i otkrivanje informacija) potencijalni zaštitni činitelji na koje treba usmjeriti pažnju i u prevenciji nasilja preko interneta.
nasilje preko interneta; znanje; otkrivanje informacija na internetu; mladi
nije evidentirano
engleski
Knowledge about internet violence, information disclosure, and committing and experiencing internet violence relationship
nije evidentirano
internet violence; knowledge; information disclosure; youth
nije evidentirano
Podaci o prilogu
187-187.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
23. godišnja konferencija hrvatskih psihologa "Psihologija starenja - pogled u budućnost" sažetci priopćenja
Despot Lučanin, Jasminka ; Černja, Iva ; Lopižić, Josip ; Rudolfi, Nelija
Zagreb: Naklada Slap
978-953-55079-3-2
Podaci o skupu
23. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Psihologija starenja - pogled u budućnost
predavanje
04.11.2015-07.11.2015
Šibenik, Hrvatska